Enkelhetens lag

Inspirerad av min första utmanare, Anki, och hennes blogg om köpstopp (se nedan), väljer jag att tillägna dagens inlägg till den sjunde grunpelaren för en bättre värld, att kultivera enkelhetens lag, eller Frivillig Enkelhet som blivit ett motbegrepp till materialismen.

Vi är lite slöa i min familj, så nyårsstädningen slutfördes inte förrän igår - dryga veckan efter nyår - när vi till slut satte undan bålskålen, vinkaraffen och silverbrickan. För att få bättre plats assade vi samtidigt/nödvändigt på att rensa ut lite saker som vi ska lägga i vår "Tradera-låda" på vinden - för mina klotet 2007 mål. Ett vinställ (av tre ägda) á la bag-in-box, en riskokare som vi önskat oss men är för lata för att ta fram, en marmormortel som uppgraderats till en större och så en silvrig champagnebehållare (som säkert har en finare benämning än så, men jag rör mig inte i de kretsarna där sådana ord skulle brukas).

Jag läste klart några sidor jag sparat i The Better World Handbook i badet igår och där listas följande vinster med Frivillig Enkelhet, nämligen att du:

  1. lever sparsammare
  2. arbetar mindre
  3. saktar ner
  4. är mer med älskade
  5. utvecklar det du brinner för och kreativitet
  6. bidrar till starkare gemenskaper
  7. fokuserar på sitt inre istället för sitt yttre
  8. engarerar dig i meningsfullt arbete som bidrar till andra
Utvalda hemsidor:
Three ways to consume better - grön, etisk och anti
Test your Simple Living - några frågor som kan leda dig på rätt spår
Volontary Simplicity - bra utgångspunkt för dig som vill veta mer

Utvalda bloggar:
Köpstopp
Frivillig Enkelhet



Andra bloggar om:

Inga kommentarer: