Elektronisk paus - efterdyningar

Jag fortsatte att pausa elektroniskt ett tag efter utmaningen i våras - två dagar i veckan. För det kändes som om jag började bli sann mot mig själv - jag började sprida min tid på saker jag värderar istället för TVn och datorn. Vår lilla familj har börjat äta i köket, utan TV! I ett par år har vi försökt etablera denna rutin, men vi har känt oss för trötta för att samtala och satt oss i TV-soffan. Nu flera månader efteråt äter vi fortfarande i köket och är bara glada åt att umgås (och att slippa bära maten så långt som till vardagsrummet).

Mina TV- och datorfria dagar rann dock ut i sanden. Det känns så lätt att bara hamna där i soffan eller vid laptopen, av gammal rutin. Det krävs också lite fantasi till vad man ska ersätta tiden med, för helt plötsligt känns kvällen dubbelt så lång! Men jag längtar tillbaka till dessa dagar då jag prioriterade mina aktiviteter enligt mina värderingar och fick så mycket skönt och roligt gjort. Jag har ju ett helt litet skåp fullt med pyssel som ligger och väntar på mig, för att inte tala om dotterns scrap-album som kom av sig.

Inga kommentarer: