Fungerande naturliga deoderanter

Tanken på att byta deoderant till en mer naturlig har känts motigt. Den till vänster är den snällaste varianten jag testat fram tills jag startade bloggen, doftfri och märkt som allergivänlig, men saknar miljömärkning. Jag har provat några olika deoderanter genom åren och förkastat en hel del av dem. Hur ska naturliga deoderanter då hålla måttet om de som får ha starka kemikalier inte gör det?


Efter att ha letat runt på sajter med omdömen, så har jag hittat tre olika sätt naturliga deoderanter kan funka (eller inte) på:

  1. Alkohol - exempelvis Weleda - dödar bakterier med ett alkoholpådrag. Verkar inte hålla hela dagen av betygen att döma.

  2. Enzymer från grönsaker - exempelvis Kiss My Face - hur detta funkar vet jag inte, men det är av recensionerna inte värt att prova.

  3. Bikarbonat - exempelvis Nature Gate - också tveksamma resultat.

  4. Alunkristaller - exempelvis Urtenkram, DO2 - och nu börjar vi snacka funktion för alla deoderanter med kristaller får bäst betyg.
Jag har beställt tre olika märken på kristalldeoderanter från bodystore.se till mig själv och min sambo, och recension kommer naturligtvis efter hand.


Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: