En bättre värld - Augusti

Under augusti har jag genomfört följande handlingar inom de sju grundpelarna för en bättre värld:

Ekonomisk rättvisa

  • Bara köpt rättvisemärkt choklad.
  • Bara köpt rättvisemärkt te och kaffe.



Fullständig fred
Ekologisk bevaring
  • Bara köpt en ny tunika (gammelfarmors 90-årskalas, så det var en speciell anledning).
  • Inte köpt de andra två tunikorna som jag annars hade köpt av farten.
  • Köpt naturliga hudvårdsprodukter av märket Suki och Egyptian Magic.
  • Köpt laddningsbara batterier till telefonsvararen.
  • Ringt Quill och sagt att jag inte vill ha deras kataloger varje månad - och vem visste, de hade i sitt datasystem en ruta att kryssa i för kunder som inte vill ha deras kataloger! Har fler det, och är det hemligt? Jag tänker på ellos som av brevmängden att döma är den bästa vän jag har...
  • Skördat mängder av äpplen till daglig fruktsallad och frusit in 6 lådor med äppelklyftor till vinterpajer.
  • Tackat ja till plommon från svärfar och lagat chutney. Samt frusit in våra egna och provat göra fruktknödel.
  • Storkok av ärtsoppa för att minska koldioxiden som köttet bidrar till.
  • Reserverat nedersta korgen i frysen för mat som snart går ut, och likadant nederst i skafferiet, så att vi inte slänger gammal mat i onödan.

  • Mailat Technorati och frågat varför Köpstopps-Anki som också är en cyber planetista inte dyker upp på träfflistan och varför jag åkte ut. (Väntar på svar, men tror att html-koden måste läggas i menyn istället för ett inlägg som förmodligen klassas som för gammalt när det inte visats på länge.)

Djup demokrati


Social rättvisa

  • Gått med i ECPAT.
  • Gått ur Lindex club, eftersom Lindex fick dåligt betyg för sitt sociala ansvar.



Frivillig enkelhet

  • Lagat kläder och leksaker som gått sönder.


Levande gemenskap

  • Lämnat egna äpplen till en granne.

Andra som räddar världen:

Du måste läsa hur hjälten Lucas adopterat en återvinningsstation och allt det andra han hunnit med att göra för vår värld som nybliven cyber planetista. Det är så att till och med en invand planetista som jag blir helt knäsvag. Wow, vilken kille! Hoppas du läser och blir inspirerade till att också gå med i cyber planetista-nätverket.


Andra bloggar om:

Inga kommentarer: