15-31 december: Gör en budget för att fördela rättvisan i världen

Jag tjuvstartar lite inför 2007, som ska bli de goda gärningarnas år för min del, genom att planera lite. Denna utmaning handlar om att skapa en gåvo-budget för tid och pengar. Du kan avsätta 1%, 3% eller 5% av din lön och/eller tid till organisationer som hjälper till att skapa rättvisor som tillgång till hälsovård, utbildning och arbetslöner. Eller skänk pengar till en organisation som arbetar för fred, demokrati eller en bättre miljö. Kom ihåg att det också finns behövande nära dig som cancersjuka barn, kvinnor utsatta för våld, brottsoffer eller hemlösa. Tänk på att din tid kan vara minst lika viktig som pengar. Rubrikerna nedan och idén är hämtade ur The Better World Handbook.

Min hjälpbudget för 2007 blev så här:

Ekonomisk rättvisa: Investera 30.000 kr i microlån (som jag får tillbaka igen)

Varaktig fred: -

Ekologisk varaktighet: Inget speciellt annat än att blogga om miljöfrågor.

Djup demokrati: Lägga 2-4 timmar varje månad på mina politiska hjärtefrågor.

Social rättvisa: SOS-Byfadder 200 kr/månad, Läkare utan gränser 150 kr/månad, Woman-for-Woman 250 kr/månad. Sätta in 2000 kr i en "fadderfond" för varje nyfödd kusin till min dotter för att barnen ska kunna få ett fadderbarn i födelsedagspresent när de blir äldre.

Levande närmiljö: Skapa visitkort för Anonyma Klubben och dela ut.

Inga kommentarer: