Julklapparna blev som de brukar

Jag hade stora planer om världsvänliga julklappar i år, men jag lyckades skjuta upp det i all evighet, så till slut gjorde jag som alla andra och köpte dem på närmaste köpcentret. Till mitt försvar så lyckades jag i alla fall söka lite på internet om gåvo-orienterade och fair-trade affärer. Här är några länkar till nästa år:
- Broschyr om hur du handlar rättvist.
- En Världsbutik nära dig.
- Leksaker i naturmaterial eller som fair trade.
- Smycken från Ten Thousand Villages eller Greatergood (observera att underbutikerna har samma utbud så välj först en som skänker till ditt önskade ändamål t ex rosa bandet eller fattig)
- Böcker och musik hos Giveline som donerar lite av dit köp.
- Återanvänt för miljöns skull som verktyg, leksaker och barnkläder på tradera.

Överväg alltid om du istället ska donera direkt till din favorit-organisation istället för att köpa genom ett företag, så att pengarna går raka vägen utan mellanhänder till dem som behöver dem.



Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: