Fettsnålt, GI och nu klimatvänligt

Just som jag känner att det är lätt att göra en skillnad i världen så kommer dråpslaget... min mat kan vara klimatovänlig! Jag har länge försökt sätta mig in i Glykemiskt Index och det senare Glykemisk Belastning. När jag äntligen behärskar principen så kommer en ny spelare in på plan - koldioxidekvivalenten. Det enda rådet jag känner är lätt att ta till sig när jag skriver om matkartan i min hjärna, är att nötkött inte alls är bra. Tydligen så äter kossorna väldigt illa själva av mat som transporteras till dem, och så pruttar de! Sill däremot går bra och det är ju i alla fall en liten glädjande nyhet nu till jul (men glöm köttbullarna). Isbergssallad, nej, jag vill inte ens tro det, är dåligt i jämförelse med vitkål och palsternacka. Låt mig va'! Jag kör på etanol ju! Kanske ska jag gå över till att dricka det också då.

Inga kommentarer: