Klotet testar: rättvis och ekologisk choklad

Mascao mjölkchoklad och vit choklad - rättvis

Den rödpaketerade vita chokladen har en smörig smak och krokantbitar i. Mjölkchokladen har hasselnötter och är lite torr i smaken och lagom söt.
Köpställe: Världsbutiken, finns i många varianter i mörk choklad.



Betyg:


Divine mjölkchoklad - rättvis

Smakar som Marabous men med en trevlig eftersmak av fair trade. Min favorit i liten förpackning.
Köpställe: Världsbutiken, finns även som 100 g.


Betyg:


Divine choklad - mörk eller ljus med apelsinsmak - rättvis

Ååh så gott! Välj själv smak!

Köpställe: Världsbutiken, i alla fall den mörka chokladen finns även som 100 g.


Betyg:
Eguale mjölkchoklad - ekologisk och rättvis
Inte så söt choklad som jag är van vid och lätt seg i smaken. Några bitar stillar eftermiddagssuget utan att jag går till överdrift.
Köpställe: coop, 20 kr.

Betyg:


Änglamarks mjölkchoklad - rättvis och ekologisk

I munnen blir den lite seg. Den smakar som jag föreställt mig att rättvismärkt choklad smakar. Ett plus för att den är KRAV-märkt och att priset är helt överkomligt.
Köpställe: coop, 17,90 kr.

Betyg:


Mer choklad kan du läsa om på bloggen:
  • Handla ekologiskt i varberg - här hittade jag också länken till barnen som utnyttjas för att vi ska få vår vanliga choklad från exempelvis Sveriges största chokladproducent Kraft Foods så billigt som möjligt. Kraft Foods själva säger sig vara emot barnarbete och att de aktivt motarbetar detta - websidan som är på norska har dock inte uppdaterats på några år. Jag har mailat Kraft Foods för att få ny information från dem.

Fler ekoreko-tester:


Kraft Foods varumärken: Marabou, Freia, Toblerone, Daim, Twist, Japp, Noblesse, Aladdin, M, NonStop, Kvikk Lunsj och Kong Haakon.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: