En bättre värld - januari

Nu till rannsakningens stora stund. Årets första månadsskifte har lagom snabbt gjort sig till känna i almanackan. Har jag förändrat världen? Bit för bit ser jag att jag lyckats med en hel del på bara en månad. Med ett "gott" fokus har jag börjat hitta rätt på vägen mot en bättre värld. Och jag har lärt mig att jag kan välja annorlunda, kan välja bättre, och att det oftast inte är så svårt. Ibland svider det till i plånboken när en rättvis produkt kostar det dubbla, men å andra sidan så handlar jag inte kläder i en frenetisk jakt på ett bättre jag. Och min insida känns definitivt snyggare (trots att jag inte uppdaterat vintermodet). Den största personliga förändringen är att jag faktiskt börjat utnyttja demokratin vi har i Sverige och vår yttrandefrihet. Jag har varit ett enda stort politiskt oengagemang i hela mitt liv! Under januari har jag genomfört följande handlingar inom de sju grundpelarna för en bättre värld:

Ekonomisk rättvisa

  • Besökt en Världsbutik och kollat coops och icas utbud av rättvisemärkta varor.
  • Bytt till rättvisemärkt och ekologiskt te.
  • Hittat jättegod rättvisemärkt chokladkaka.
  • Gett pengar till en uteliggare för fika och gjort hans värld lite bättre för en stund.

Fullständig fred


  • Läst Let it begin with you - your personal world peace guidebook.
  • Korrekturläst några kapitel i min bok om ondska.

Ekologisk bevaring


  • Läst om sopor och återvinning.
  • Tinar i kyl istället för micron.
  • Kör diskmaskinen på 50 grader och lufttork, och tvättmaskinen på 30 grader (60 grader för lakan så kvalstern dör).
  • Loggat all mat vi slängt under en månad och varför den slängts.
  • Fryser in ostskalkar (till lasagne) istället för att slänga.
  • Inte köpt några nya kläder.

Djup demokrati


  • Skrivit upp informationsvägar för att påverka andra.
  • Svarat på enkäterna som Folkpartiet mailar till sina "rådgivare".
  • Skrivit på upprop om att få välja aktiv dödshjälp.

Social rättvisa


  • Lagt broschyr om SOS-barnbyar på jobbets fikabord.
  • Anmält även min dotter till donationsregistret. (Jag känner att ifall hon skulle behöva ett nytt hjärta, så får vi vara beredda att ge hennes.)

Frivillig enkelhet


  • Slängt klädkataloger.
  • Rensat ut skrymmande köksföremål till Tradera-lådan.
  • Tackat nej till reklammail från H&M m.fl.
  • Rensat ut bland pärmar och slängt 9 kilo papper.
  • Ringt NIX 020-27 70 00 och spärrat för telefonförsäljare.
  • Elektronisk paus - ingen TV eller dator - under en vecka.

Levande gemenskap


  • Bjudit in en extra mamma + barn till våra babyträffar.
  • Anmält mig till nyhetsbrev (för kulturutbyte EU/norra afrika) från Anna Lindhs stiftelse.


Fler räddar världen

Rädda Världen.nu - varje miljöintresserad person bör anmäla sig till deras välarbetade nyhetsbrev.

Herr Bäckman - en biogalen man, som även räddar världen en liten bit, dag för dag. Läs hans kortfattade dagbok full av tips!

I skåne hittade jag miljöstrategen Marcus Engblad, en världsräddare sen barnsben, och hans blogg sustainablefuture.



Andra bloggar om:

5 kommentarer:

Anonym sa...

Här sker det underverk minsan!
Ett par hundra tusen blogga/människor som din/Du, så är vi snart på rätt väg!

Mycket bra fortsätt i den stilen!
Du får en hedersvärd plats i min lista över BloggVänner. Misstycker du så hojta till.

Tackar för länkning och blider. Du får givetvis ta mina bilder också, bara du använder dom på rätt sätt. Du vet säkert hur. ;) Kommer också att länka till dina fina tester.

/Robert

Anonym sa...

Du har jätte många bra tips på din blogg, på hur man verkligen kan göra skillnad. En sak som jag inte hittar är Amnesty. Kanske bara slarvigt läst av mig.

Mitt tips blir då att gå med som medlem 20:- i månaden. Delta i kortkampanj 110:-/år + porto. Bli SMS-aktivist och skicka protestbrev till världens alla myndigheter, blixtsnabbt som ett sms. Allt detta för 240+110+360=710:-/år. För 710:- kan du rädda flera människoliv än du anar på ett år. Det är en underbar känsla när man får ett sms från Amnesty, där de tackar dig och berättar att en oskyldig fånge blivit släppt. Prova!

En jämförelse: Vad kostar en prenumeration på en dagstidning? Hur många liv räddar den?

Den jämförelsen kanske var dålig, men många har en tidning för att "hänga med i världen", men vad gör de åt den då, för det är ju övervägande elände i dagstidningen ändå.

Fast jag antar att du har fullt upp redan? men det finns kanske någon annan som läser detta. ;)

/Robert

Bett R World sa...

Ja, självklart måste jag skriva om Amnesty...framöver... Tack för din info!

Anonym sa...

Ännu ett steg mot en bättre värld har DU tagit genom att inspirera MIG och det tackar JAG för! Var stolt!
/Jenny

MulleMarcus sa...

Rättvis choklad, mums!

Gillar att du skriver tydligt och konkret!