En bättre värld - februari

Med en stark start i januari, ser jag nu tillbaka på vad jag åstadkommit under februari. Bloggen hjälper mig att hålla fokus, för jag känner en skyldighet att ha något att skriva om - och det finns massor att skriva om! Och denna månad har jag lärt mig att jag kan fråga företag om jag undrar något om deras produkter. Under februari har jag genomfört följande handlingar inom de sju grundpelarna för en bättre värld:


Ekonomisk rättvisa

  • Köpt boken En gränslös värld?
  • Prenumeration på camino.
  • Nyhetsmail hos swedwatch.
  • Frågat Kraft Foods vad de gör för att se till att chokladkakorna från dem (t ex Marabou) är rättvist producerat, se mailet här.
  • Mailat jobbet och frågat om vi kan ha rättvist och/eller ekologiskt kaffe och te.
  • Besökt en andra Världsbutik och sett att utbudet är olika.


Mina fina silversmycken och bokmärken från Världsbutiken.



Fullständig fred
  • Korrekturläst mer i min bok om ondska.

Ekologisk bevaring

  • Inte köpt några nya kläder (men ett par skor).
  • Gjort en raid på coop efter änglamark.
  • Börjat koka pasta med lock (och vattenkokare först).
  • Köpt bärkasse så jag slipper ta emot alla plastkassar när jag inte köper de nya kläderna...
  • Upptäckt att krav-citroner är fulare men godare.
  • Köpt ekologisk tvål (änglamark) och schampo.
  • Besökt Erikshjälpen och kollat möbler.
  • Registrerat bloggen på miljöSMS.
  • Mailat Kung Markatta och frågat var de säljer Ecover rengöringsprodukter: i hälsokostaffärerna.
  • Skickat förslag till Räddavärlden.nu.
  • Lagt upp en ännu "hemlig" blogg för miljömedvetna som agerar... och bloggar. LANSERING SNART!

Djup demokrati

  • Skrivit på upprop för krafttag mot kvinnomisshandel på Hjärtslaget.

Social rättvisa


  • Anmält mig till nyhetsbrev hos FRA (nytt EU-organ mot diskriminering).


Frivillig enkelhet

  • Fortsatt rensat ut bland pärmar och slängt mer papper.
  • Lagt undan alla våra dukar som är för korta för vårt "nya" matbord - till Tradera.
  • Kollat begagnade böcker på amazon.
  • Elektronisk paus - ingen TV eller dator - 1-2 dagar i veckan.

Levande gemenskap

  • Köpt semlor på lokala konditoriet till vårt kalas.


Fler räddar världen



Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var inte illa att hinna med så mycket goda gärningar på en månad!

Bra jobbat! :-)

Worlds Best Babes sa...

Trevlig blogg du har