Mars månads inspiratör: Drottning Raina av Jordanien

King and Queen of Jordan with the Pope

Hon är lång. Hon är smal. Hennes hår är vackert och blankt. Hon klär sig som en filmstjärna. Hon är intelligent. Hon är välutbildad. Hon är en mor med båda fötterna på jorden. Dessutom är hon världens yngsta drottning. I sin roll är hon involverad i ett otal aktiviteter för att skapa ett bättre land för invånarna hon regerar över och en bättre värld för resten. Jag beundrar henne för att hon är ett exempel på hur man kan bli sitt bästa jag. Och hon vill ge andra kvinnor och ungdomar samma möjlighet till ett bättre jag och ett bättre liv. Dessutom ger hon ett ansikte och en välbehövd motpol till bilden många idag har av en muslim och arab, som anonyma kvinnor i en burkha eller som självmordsbombare.

Innan Raina gifte in sig i kungafamiljen, studerade hon i Kuwait och på ett amerikanskt universitet i Egypten, varefter hon jobbade för Citibank och Apple. Drottning Raina är en stor anhängare till mircrokrediter (precis som jag) för att ge lån till de fattigaste så att de kan komma igång med ett arbete i egen regi. Hon deltar i World Economic Forum med politiker som diskuterar ekonomiska intressen tillsammans med representanter från Amnesty, FN och Oxfam som kämpar för en social och ekonomisk rättvisa i världen.

Se drottning Raina av Jordanien hos Oprah tillsammans med några andra starka kvinnor som gör skillnad. Bland annat säger hon att det bästa sättet att motarbeta terrorister är genom att vi andra (som inte är fanatiker) kommer överens.


Låt drottning Raina inspirera dig till att:
1. Investera i eller donera pengar till microlån.
2. Uppmuntra kvinnor i din familj eller på jobbet till att bli sitt bästa jag.
3. Låta det vara rumsrent att vara vacker, men lägg lika mycket tid på världen som på dig själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

(Jag tänker inte skriva något djupt, den här gången heller.)

Det låter ju jättebra, men... så ser man den ROSA "dockhandväskan" på hennes axel. Den liksom får den fina bilden du målar upp av henne, att krackelera lite. Okej, jag har fördomar mot vissa färger. Det är mitt problem. ;););)