Kommentar på flygutsläppen kontra bilens utsläpp

David kom med en viktig kommentar på mitt tidigare inlägg Är flyget eller bilen värsta miljöboven? Flyget är ändå värre än bilen säger han:

"Det stämmer möjligtvis för koldioxidutsläpp. Men om man räknar bidraget till växthuseffekten vinner flyget tävlingen "Värsta miljöbov". Flygets utsläpp består nämligen av mer än koldioxid som bidrar växthuseffekten och därmed klimatförändringarna. Dessutom blir effekten mycket starkare eftersom utsläppen görs på hög höjd. Uppskattningsvis handlar det om en effekt 2–3 gånger starkare än utsläpp på marken. Kolla in nya klimataktionsgruppen Klimax."

Det var klimataktionsgruppen i länken ovan som inkräktade på Bromma flygplats i lördags. De vill avskaffa inrikesflyget och bygga ut tåget istället. Själv föredrar jag X2000 om jag ska mellan Lund och Stockholm, gärna i någon av vagnarna med uttag till min laptop. Jag är nämligen arbetsnarkoman (under tillfriskning) och det går inte att sitta ostört med arbetet så länge åt gången vid flygning... Så även om flyget går lite snabbare, så blir dagen mer effektiv och resultatsinriktad med tåg. Plus att det är ett skönare tempo utan att flänga hit och dit på stora terminaler.

Relaterad läsning:

Skulle du själv bli sur eller tycka det var bra om du blev
försenad på ett inrikesflyg för en aktion som vill rädda jorden och tycker du
att varningstexter om flygutläpp ska genomföras?

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte man ska belasta folk med dåligt samvete som någon gång flyger på semester. Den stora boven är vardagspendlandet och framför allt transport av varor med flyg.
Nu vill jag inte påstå att du kriteiserar någon på något sätt i det du skriver, men många gånger kan man känna sig anklagad när man blir påminnd om något man gör som man vet att man inte borde.

En sak jag funderar över är hur det kan vara billigare att åka flyg många sträckor än det är att ta tåget? Finns det över huvudet taget inga miljöavgifter på flyg? Kan man inte införa en miljöavgift på inrikesflyg som subentionerar tågtrafiken?

Anonym sa...

tydligen är flyget skattebefriad. En liter flygbränsle kostar idag 4 kr/lit.

Bett R World sa...

Jag håller helt med dig att det är mycket dåligt samvete som växer upp och ibland känner man sig som en dålig människa. Speciellt jobbigt tycker jag att det är med maten just nu. Kan jag äta min långväga avocado utan att skämmas?

Min tröst är att konsumtion är mer komplicerat än hur långt min avocado rest. När vi själva reser på semester så "investerar" vi ju även pengar i det land vi reser till och det blir en sorts ekonomisk rättvisa, i alla fall om vi undviker de globala hotellkedjorna...