Att ta ansvar när man handlar för att skapa en bättre värld

Nu har jag fått hem the better world shopping guide. Guiden rangordnar företag från A till D, beroende på hur snälla de är mot världen, miljömässigt och etiskt. Värstingarna får betyg F.

Jag har valt ut några bolag som jag ska undvika framöver. Men det har inte varit så lätt. Vissa superbolag äger ju hur många dotterbolag som helst inom matindustrin. Ska jag då bojkotta ett dotterbolag eller hela koncernen?

Mina val har utgått från mina köpvanor. Jag vill undvika de varor jag köper ofta.

Dessa tre företag tänker jag undvika framöver för miljöns skull:

  1. Liptons te - För att jag är en stor tedrickare. För att de får betyg D, medan Tetley och Twinings får betyg B. (På F hamnar Nestea ägs av Nestlé, som jag tänker stryka ur min shoppingvagn överlag, med alla varumärken de har.) Köptips: köp te som är Rättvisemärkt, som t ex coops egna.
  2. L'Oreal kosmetika och hårvård - För att de fortsätter använd kända cancerframkallande ämnen, testar i onödan på djur och har två bojkotter riktade mot sig. För att de får betyg D för deras kosmetika och F för hårvårdsprodukter. Men L'Oreal är ett sånt bolag som äger det mesta... och shoppingguiden har lite olika betyg på deras varumärken. Betyg F får hårvårdsprodukterna Garnier och Biolage (frisörsalong), medan The Body Shop får A både för hårvård och kosmetika. Maybelline får betyg D. (Sämsta betyget på kosmetika får dock Revlon, men detta märke använder jag ändå inte.)
  3. Kraft Foods choklad: För att jag älskar choklad. Detta kommer att göra ont; jag har precis fått en ny favorit Marabous mörka choklad med pistage... jag blir nästan tårögd. Företaget är väldigt likgiltiga när det gäller kakao-odlingarna - inget ekologiskt och absolut inte etiskt. Enligt shoppingguiden så är 40% av världens kakao framtagen under barnslavars arbete. Och arbetet med en certifiering för att kontrollera arbetsformerna är väldigt segdraget. Ta fram ekoreko alternativ, så kanske jag börjar äta chokladen igen! Jag hittar inget betyg på Kraft Foods, men Toblerone får betyget F och jag har läst på ordentligt om bolaget. Håll utkik för inlägg om kakaoproduktionen framöver.

Dessa tre företag undviker jag för att de är oetiska:

  1. Nestlés babyprodukter - För att vi köper mycket barnmat. För att företaget är stämt för barnslaveri, har tagit över familjegårdar väldigt aggressivt och har skickat bröstmjölksersättning till Afrika. Nestlé har dessutom fått utmärkelsen för att vara det mest oansvariga företaget. För att de får betyget D-.
  2. Coca-cola - För att det finns likvärdiga alternativ till dryck. För att företaget hindrar tillgång till rent vatten och har bojkotter för mänskliga rättigheter riktade mot sig. För att de får betyg D (tillsammans med Fanta och Sprite), medan Pepsi och faktiskt Liptons läsk får betyg B. Köptips: köp läsk i burk eller glasförpackning, inte plast!
  3. Kraft Foods choklad: För att de gör för lite, se ovan.

Läs mer:




Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Bra inlägg! Själv har jag skrivit upp better world shopping guide på önskemlistan. Kanske kan jag bookmoocha den. Hipp är ett bra alternativ till Nestlé även om min barn är uppväxta på Nestlés ersättning. Nu har vi dock fasat ut barnmaten, det har gått överraskande lätt.

Bett R World sa...

Jag köpte hem Hipp gröt och EkoGo också, som båda är ekologiska. För säkerhets skull köpte jag Sempers också, så får vi ha provsmakning hemma. Den ekologiska gröten jag köpte för någon månad sen totalvägrades. Även små kan vara konsumtionskräsna...