Barnkläder i återvinningssystemen

Funderingar kring begagnade barnkläder på Tradera

Det har inte varit några problem att hitta de plagg jag sökt efter på Tradera, åt min snabbväxande tvååring som snart fyller tre. Och när jag fått kläderna har de varit i fint skick och jag har absolut inga betänkligheter över att nedärvt inte skulle vara fint nog åt min lilla ögonsten. Men nackdelarna finns där. Ett par av dem vars auktioner jag budat på, har tydligen haft ett barn som inte tagit ut midjemåttet som min ostälskande flicka, så kläderna har inte passat kring magen. Och det är omöjligt att se hur vida ett par byxor är på foton. Det andra minuset är den ansenliga summan som posten kvickt lägger på och som förvandlar en bra affär till en medioker, om man inte vunnit hem fler auktioner och det går att samfrakta.

I secondhand-affären
I somras tog jag bussen in till Busbra Barn i Lund (Skolgatan). Det blev en höstjacka, den söta regnjackan ovan, några byxor och en del böcker. Klädpriset per plagg hamnade något över mina Traderaköp, men det kändes skönt att kunna se och ta på kläderna innan köpet gick igenom... och så gick det förstås betydligt snabbare än att invänta ett auktionsslut. Och ska jag välja mellan Tradera och Secondhand-affären, så går nog Busbra Barn ut som vinnare när dottern behöver uppgradera garderoben till nästa storlek.

Vad tycker du som provat att köpa begagnade barnkläder?

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Jag har gjort många bra Traderafynd men även gått på några nitar. Mina barn är rätt spinkiga så jag har sällan problem med att de är för små i alla fall. För mig funkar en kombination bäst, mycket ärvt, lite Tradera, lite reafynd och lite Myrorna fynd. Jag har tidigare köpt mycket i förväg och haf tpå lager tills barnen växt i det men nu efter att int eha shoppat onödigt börjar det tunnas ut.