Rabattkanter och sten

Vi har lagt makadam i våra rabatter. Stenbrottet ligger bara ett par kilometer från oss, så koldioxiden från frakten är försumlig. Den större stenen dök upp vid utgrävningen av potatislandet. De flesta blommorna i rabatten är inköpta, men tre stycken vinterbergenior fick jag av en granne, som jag var och lämnade en påse hemmaplockade äpplen hos häromdagen. Runt vännerna med höstglöd i två nyanser som jag kommer att dela med mig av genom plantdelning framöver, blev det ett impregnerat kantband som fick agera avskiljare - förmodligen inte med en livslängd att skryta med, i alla fall inte om man läser om kvaliten på liknande trävaror i en rapport från Svenska Träskyddsinstitutet. Vi gav kantbandet en extra omgång grundolja i botten för att slippa köpa nytt när det murknat om några år. För att få ett beständigt staket eller vindskydd i trädgården ska du leta efter en NTR-märkning, eller hitta alternativ till tryckimpregnerat trä: kärnved av lärk och gotlandsfuru, värmebehandlat trä, linoljeimpregnerat trä eller tropiska FSC-märkta.

Medan våra rododendron-buskar saknar rabattkant - kanske blir det begagnad gatusten eller lokalt producerade stenplattor - så har tulpanrabatten fått en riktig skrytkantning i frivilligt enkelhetsmått mätt.
Under ett par stora buskar växer tulpaner i färger från aprikos till orange och mörkrosa. Du har kanske svårt att se det när du tittar på eländet i den sista bilden där några torra tulpanlik kämpar sig kvar i ur och skur. Men när rabatten står i blom är det som om änglarna sjungo och grannarna stanna (i alla fall det sista).

Till nästa sommar hoppas jag att sockblommor och aklejor döljer både jordplätt och tulpan-liken. Stenarna som går i en cirkel runt om är hittegods från vår och mina föräldrars trädgård.

Läs mer:

Linolja brädar arsenik

Får kunden rätt kvalitet till utomhusbygget?

Inga kommentarer: