Mina donationer

Greenpeace

För ett tag sedan knackade en finnig kille på min dörr. Han bar grön T-shirt och presenterade sig. "Vi vill få bort de farliga kemikalierna", sa han. För 50 kronor i månaden kunde jag gå med och stötta GreenPeace. Tidigare har jag aktivt valt bort organisationen, för jag har tänkt att de tar till aktioner som kan störa världsordningen och kanske rent av drabba något företag som inte vill något ont.

Nu har jag ändrat uppfattning. Efter att ha läst om företag som Exxon-Mobil, där de går omkring och betalar forskare som skriver artiklar som motsäger FNs rapport om klimatförändringarna, så inser jag att en stark motpol åt andra hållet behövs. Jag tror inte längre att aktionerna som Greenpeace utför kan drabba någon orättvist. Kanske jag inte håller med om allt, men de hjälper oss att få upp ögonen!


Woman-for-Woman

För några år sedan såg jag Woman-for-Woman på Oprah, och bestämde mig för att sponsra en kvinna i ett krigsdrabbat land. Organisationens koncept är att stötta en kvinna under ett år för att få henne på fötter. Efter den inledande registreringskostnaden, så dras nu 180 kronor från mitt konto varje månad. Dessa pengar går till Najla i Afghanistan. Det känns riktigt bra och hjälpen blir väldigt konkret. Normalt kan man brevväxla med den man stöttar, men det är svårt när hon varken kan läsa eller skriva. Jag vill passa på att uppmuntra andra som känner att de kan undvara ett par hundralappar i månaden under ett år att gå med. Här är ett upprop från Woman-for-Woman:

"We are in great need of sponsors to support the women we serve in Iraq. We are currently serving over 820 women in Iraq and plan to grow to 1,500 by the end of year. Because of the dire security situation there, sponsors and participants cannot exchange letters at this time."


Läkare utan gränser

150 kronor i månaden skänker jag till denna organisation som ger medicinsk hjälp där den behövs som mest. Det var efter en dokumentär om jordbävningen i Pakistan, som jag kände att jag bara måste stötta Läkare utan gränser. Jag blev övertygad om att pengarna verkligen används på ett sätt som gör världen bättre!


SOS-barnbyar

Den sista organisationen ut i min välgörenhetsbudget blev SOS-barnbyar, där jag är byfadder. Jag gillar idén med att föräldralösa barn får en ny mamma i ett av byhusen. Däremot så drog jag öronen åt mig när jag på galan för Astrid Lindgrens by fick se flickan som faktiskt hade en mamma, hamna i en barnby. Mamman var visserligen fysiskt handikappad och deprimerad, men hon gav bort sitt enda barn. Här tycker jag att det hade varit lämpligare med ett fadderskap åt flickan som innebar en regelbunden inkomst till den lilla familjen istället!

Inga kommentarer: