Dagens planetista-gärning: Mina fonder börjar vandra

Jag har mina fondinvesteringar huvudsakligen hos Länsförsäkringar.
Länsförsäkringar placerar 25 miljarder kronor i svenska aktier. Därför är de en av de större ägarna på Stockholmsbörsen. Det är synd att de inte har en "grön och etisk" fond. Efter att ha mailat och fått besked på att de inte planerar start någon etisk fond, så tänker jag flytta över mina fondbesparingar till ett ställe som erbjuder detta.

Några som satsat både på etiska och miljöinriktade fonder är Öhmans. Idag köpte jag Öhmans Nordiska Miljöfond, som efter en jämförelse med andra nordiska fonder står sig bra. Och jag föll för konceptet - en kombination av företag som utvecklar cleantech och vanliga företag med uttalad miljöpolicy. Sen kommer jag välja ut några av fonderna som Privata Affärer rekomenderar - MLIIF New Energy, SPP AktieIndexfond Global Sustainability eller nykomlingarna Gustavia Blue Engine och ABN Amro Open end Certifikat Hållbar Miljö. Även Robur har några fonder som gått bra.

Fondbolaget Banco har de koldioxidneutrala fonderna Banco Svensk Miljö och Banco Ideell Miljö. Under tre år köper Banco utsläppsrätter för att neutralisera utsläpp från företagen i aktieinnehavet hos fonderna, och så ska företagen själva minskar sina koldioxidutsläpp framöver.

Läs mer:

Inga kommentarer: