Fredsdagen - ändrar käraktär på karikatyr

Fredsdagen

Idag, 21 september, FNs fredsdag, har karaktären på artiklarna om karikatyrerna förändrats. Svenska Dagbladet (som varit emot publicering av Mohammed-hunden) har släppt fram två betydande personligheter i svensk politik och media. Svante Nycander (gammal chefredaktör på DN) ger replik på "professorns" tidigare redogörelse för kränkning och talar om tabu, samhällsfred och trosfrid. Förre biträdande utrikesministern Pierre Schori ger ett världsvidgat perspektiv på vad yttrandefrihet är - och han talar om konsekvens. När Vilks är glad över att Reinfeldt blivit del av hans konstprojekt tillägger Schori:


"Han skulle kunna lägga till många andra, som obedda blivit del av hans
projekt: polisen, skattebetalare i allmänhet, svenska exportföretag, svenskar
som befinner sig i muslimska länder samt inte minst svenska muslimer och
muslimer i Sverige."


Fair Info

Båda skribenterna tar bort skyddslapparna på oss - precis vad jag efterlyste i mitt inlägg "Journalisterna i centrum istället för världen de ska bevaka?". De tar oss med i ett historiskt och globalt sammanhang av yttrandefrihet, trosfrihet och demokratiska rättigheter. Vi i Sverige är inte mer än en liten bubbla i världens hav, och nuet är bara en liten stund i historien. Ofta lever vi i villfarelsen att här och nu - ÄR ALLTET. Dålig hänsyn tas till det utanför mig/dig själv och dålig hänsyn tas till framtiden.

Jag önskar att Fair Info skulle bli ett varumärke att användas av medierna, på samma sätt som Fair Trade är det inom handeln. Fair Info skulle stå för att informationen:

  1. Skildrar båda sidorna.
  2. Knyter an till liknande situationer som utspelats tidigare, tar upp konsekvenserna från den gången (och vad vi lärde oss).
  3. Sätter situationen i ett världsperspektiv och berättar hur andra delar av världen har liknande problem.

Med Fair Info kan vi förhoppningsvis lära oss av historien, se att vi har det bättre än de flesta av jordens befolkning och få en väldssyn som inte baseras på enbart den geografiska punkt vi har under våra egna fötter.


Läs mer:

PS. Detta blir det sista inlägget med anledning av Dubbelveckans Utmaning. De nästkommande två veckorna kommer jag att skriva om hur jag omvandlar mina investeringar till etiska och miljövänliga - så praktiska tips utlovas för dig som vill hänga på och inte vet var du ska börja. DS.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej D!

Kul att se att du är så engagerad. Men jag misstänker att du ville att jag skulle hitta hit. M