Har du koll på tillsatserna i din mat

För den som vill veta vad vi stoppar i oss har jag hittat några kompletterande källor till kunskap.

Genom e-nummer-gudien får du koll på vad tillsatserna i maten som används både för matens skönhet (som färg, konsistens) och funktion (exempelvis konservering). Fakta om tillsatserna vår mat hittar du också på sajten Food Safety. Här kan du läsa om vilka tillsatser som genom åren förbjudits i vår mat och en lysande summering på vilka tillsatser som är helt ofarliga och vilka vi bör undvika - som olika sötningsmedel och härdat fett. Från Food Safety kan du också hitta fakta om de olika tillsatserna och hitta fram till rapporter som bedömningarna bygger på.

Den hemlige kocken avslöjar hur vi med bilder och fina namn på vår mat luras till att tro att maten är naturlig och utan tillsatser. Om du vill undvika tillsatser, så ska du välja KRAV-märkta varor (endast ett 30-tal tillsatser är godkända) och kanske titta närmare på Salt-å-kvarn.

Läs mer:

3 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Mina barn är överkänsliga mot konserveringsmedel så vi tittar alltid på innehållsförteckningen. Lite jobbigt ibland men egentligen ganska sunt att inte tåla tillsatser! Både min kmpis och lillebror blev jättedåliga av att äta nya Läkerol Drops, de fick inte bara dirraé utan även synrubbningar...

Bett R World sa...

Fy vad läskigt med synrubbningar! Dottern har ständigt lite röda kinder och torr hud, men vi har inte riktigt lyckats spika vad det kan vara.

Anonym sa...

Har själv just läst boken och trodde jag innan var påläst men nu är jag mörkrädd