Uppföljning av förra utmaningen: Bättre investering

Under de två veckorna som Utmaningen v. 39-40: Byt till ansvarsfullt sparande varade lyckades jag med en hel del, men det har krävt sitt fokus. Och för dig som har pensionsfonder eller aktier och fonder, rekommenderar jag att ta tag i alla dina investeringar på en gång, men börja med PPM som är enklast att ändra till en mer etisk profil. Vill du ha en snabbstart för dina fonder utan att behöva sätta dig in i exakt vilket utbud det finns av etiska fonder, så rekommenderar jag att utgå från FNs lista över ansvarsfulla investerare och välja dessa fondbolags fonder. Som exempelvis ABN Amro, JP Morgan eller Pictet Asset Management som vunnit pris för sitt sociala ansvar i investering.


Under utmaningan har jag:

  1. Öppnat depå hos Nordnet (för enklare fondbyten jämfört med Avanza).

  2. Låtit Nordnet flyttat fonderna från Länsförsäkringar Bank till Nordnet (Fond-i-Fond fanns inte i utbudet hos Nordnet, så den får jag ta itu med själv).

  3. Bytt samtliga PPM-fonder till mer ansvarsfulla investeringar.

  4. Börjat byta fonderna på Nordnet och Avanza till etiska eller miljöriktiga.

  5. Har bara aktier och optioner (Avanza, Kapitalförsäkring, Aktiedirekt) i bolag som jag bedömmer vara etiska/miljöansvariga - de svenska bolagen har jag kollat på Swedwatch för att se om de varit inblandade i några skandaler.

Detta återstår:

  1. Tjänstepensionen.

  2. Frigöra 30.000 kronor och låna ut i microlån, kanske ger jag en del till KIVA som Anki skrivit om.

  3. Fortsätta byta till mer ansvarsfulla fonder. Minimikravet får bli att fondbolaget ska finnas på FNs lista över ansvarsfulla investerare.

Läs mer:

Inga kommentarer: