Utmaningen v. 39-40: Byt till ansvarsfullt sparande

Äger du fonder och aktier? Om inte, så har du förmodligen ett pensionssparande som är investerat i fonder. Dubbelveckans utmaning består i att se över ditt pensionssparande och dina övriga investeringar. Syftet är att påbörja bytet till fonder och aktier som tar ansvar för både miljön och människorna i vår värld.


Själv har jag känt att tröskeln är väldigt hög för denna utmaning. Denna utmaning ingår bland Mina Bett R World-mål 2007 . Utmaningen är nummer också på 4:e plats på The Better World Handbooks topplista.Vägen från vanliga obekymmersamma investeringar till en etisk inriktning känns lång och krokig. Därför ska jag i detalj beskriva stegen jag tar i inlägg de kommande veckorna. Förhoppningsvis blir det en hjälp till andra som inte heller vill stötta vapenindustrin och miljöförstöringen, eller företag som utnyttjar arbetare under hemska förhållanden med gifter, ingen fritid och orimliga löner.



Dessa steg kommer du att kunna läsa om framöver:

  1. Var finns pengarna?

  2. Vilka begränsningar finns?

  3. Vilka förberedelser krävs?

  4. Var hittar jag de bra aktierna och fonderna?

Funderar du på om dina pengar gör världen till ett bättre eller sämre ställe - anta utmaningen och passa på att ta reda på hur det ligger till. Kom ihåg: lite förändring är bättre än inge förändring och varje steg i rätt riktning räknas.

Är du ny på min blogg? Lägg en kommentar eller maila mig om du tar dig an utmaningen, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade!

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: