Klotet testar: naturliga kristalldeoderanter

Den vanligaste svettstopparen är aluminiumhydroklorid som även är bakteriedödande. Enligt de senaste rönen finns det inget samband mellan aluminium och alzheimer som man tidigare misstänkt. Däremot ska man undvika den närbesläktade aluminiumkloriden på nyrakade armhålor - samma gäller för zirkonium. Mest intresssant är att den mängd aluminium som tas upp genom huden är försvinnande liten, jämfört med det vi får i oss i dricksvatten, mat och mediciner. Kristalldeoderanterna i detta test innehåller en annan aluminiumförening och efter att ha provat samtliga är min åsikt att den är sämre mot svett än aluminiumhydroklorid som efter lite påläsning verkar vara det bästa alternativet ur en samvägd svett- och hälsosyn. Kristalldeoderanterna kan dock vara ett alternativ för den som är allergisk mot parfymer eller andra tillsatser. Själv brukar jag använda Palmolives deoderant och den ger jag betyg 5 i effektivitet, men då den innehåller både miljöfarliga ämnen och många allergener ska jag prova apotekets utbud istället.

DO2

Plus: lättviktare, inga konserveringsmedel, påfyllningsbar 10 gånger, sprayform så att bakterier från armhålan inte överförs, funkar mot fotsvett också, kemiskt framställd utan föroreningar av farliga mineralsalter.

Minus: plastförpackning, sämst svettbekämpare av testtrion.

Betyg:

Tai-stenen

Plus: dryg, inga konserveringsmedel.

Minus: tung (men finns i mindre variant), plastförpackning, spår av toxiska mineralsalter, döljer inte svettlukt .

Betyg:

Urtekram roll-on

Plus: glasförpackning (plastlock), den milda doften, favoriten bland den testade trion.

Minus: tung, ej påfyllningsbar, konserveringsmedel?, förmodligen spår av toxiska mineralsalter från, många rollningar åt gången (två gånger om dagen) krävs för effekt.

Betyg:

Läs mer:

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Vad bra! Jag har varit på väg att kolla efter en ny deo eftersom jag tror att jag börjar bli allergisk mot den Niveavariant som jag använder.Får se vilken det blir!