Utmaningen i maj: Minska mängden post och reklam!
Vad får du i brevlådan? Denna utmaning går ut på att minska mängden post (före detta träd) som söker sig fram till ditt hem och att slippa telefonförsäljarna som alltid har ett bättre abonnemang på lut. Du vinner tid. Jorden vinner träd.
Gör följande:
- Sätt upp en "Ingen reklam"-skylt på brevlådan eller brevinkastet.
- Ring NIX 020-27 70 00 och spärrat för telefonförsäljare.
- Avsluta prenumerationer på e-mail från företag som vill att du ska köpa något.
- Anmäl dig till e-fakturor och autogiro för att slippa räkningarna också.
- Kolla upp om du kan tacka nej till utskick av kontoudrag, fondbesked och årsrapporter hos din bank och fonddepå.
Länsförsäkringar skänker just nu 10 kronor till Naturskyddsföreningen om du vill slippa kontoudragen. Vad jag förstår är det en engångssumma, så det är ju lite snålt, men en bra idé.
Lägg en kommentar eller maila mig om du är tar dig an utmaningen, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade!
Andra intressanta bloggar om: miljö, utmaning, utmaningar
9 kommentarer:
Man kan även nixa adresserat reklam som kommer i brevlådan ändå annars. Det gör man på:
http://www.swedma.se/site.aspx?id=30
Jag har redan klarat av alla punkter - heja mig! Men jag skall ändå se över mängden e-post.
Det är som en tanke att jag skulle hitta till din blogg ikväll, just som jag faktiskt anmält till Eniro att vi inte vill få telefonkatalogen i fortsättningen! Så det får bli mitt tips som jag skickar till dig!
www.enirosverige.se/Sverige/Kontakt/Katalogavbeställning
Jag har gjort en del av det du föreslår men inte allt, så tack för tipsen. Och det där med telefonkatalogen tål ju att tänka på. Den använder man ju inte särskilt ofta.
Hej, jag antar utmaningen. Det finns ju idag en tjänst som heter www.RegionalReklam.se - där all oadresserad rekam erbjuds digitalt. Så nu kan även dom som vill ta del av reklamen säga NEJ TACK TIL REKLAM men ändå få den digitalt.
Bra utmaning, telefonkatalog är ju verkligen onödig i dagens digitala samhälle
Att skicka ut telefeonkatalogen är väl ruskigt dummt? Vem använder den idag (förutom äldre)
Intressant idé från Länsförsäkringar, något som man kan jobba vidare med.
Kul att ni hänger på! Minns jag rätt så får man avboka telefonkatalogen varje år och i år fick jag inte privata delen, men gula sidorna fick jag trots allt.
Skicka en kommentar