Ett bättre jag versus en bättre värld

Nu har jag lagt näsan i den igen! Jag satt över de glansiga sidorna i min postorderkatalog och synade vårens kollektion i sömmarna. Men så när jag som bäst satt där i gott sällskap av lilldjävulen på min vänstra axel, började jag istället lyssna på lillängeln på den andra axeln, och insåg att lockelsen låg i jakten på att bättre jag. Jag spanar in modellerna och deras kläder - någonstans på någon av sidorna kommer jag att hitta en nyare och bättre version av mig själv.. eller inte, jag stänger katalogen och lägger den överst i pappersåtervinningen. Den får snabbt sällskap av ännu en (nästan) helt obläddrad katalog. Jag har synat bluffen! Det är inte i katalogens största utbud hittills, som jag kommer att finna mitt bästa jag; i alla fall har jag inte lyckats vid tidigare försök. Det har verkat lovande ett tag, men så fort jag hängt upp plaggen bland de övriga i min trångbodda garderob har känslan gått över och kjolen som verkade så unik och speciell smälter ihop med resten.

Ett av årets mål skulle ju vara att begränsa mina klädinköp. Jag lyssnar snällt på lillängeln som läxar upp mig för att jag helt glömt bort att jag ju ska försöka lösa världsproblemen, inte skaffa en ny klädstil... Kanske borde lilldjävulen läsa En shopaholics bekännelse eller handlingsplanen mot köpberoende för att hålla sig upptagen under tiden jag går ut i världen istället för till gallerian.

Clipart from Clipartheaven.com

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: