Förändringar med minsta motståndets väg

Hur genomförs förändringar enklast? Inom den öster-ländska filosofin uppmuntras man att inte simma motströms. Följ strömmen och när ett hinder dyker upp framför dig, så finner du en väg runt det - precis som strömmen gör runt en sten istället för att med kraft försöka flytta på den. Att förbättra världen känns ibland helt omöjligt, men ibland så gör jag något som känns riktigt lätt. Köpet av den etanoldrivna bilen var en sådan handling. Att tänka på miljön gjorde faktiskt valet enklare, inte svårare - bilköpet gick mycket smidigare än om vi valt bland resten av de bensinslukande bilmärkena. När de möjliga valen krymper, blir det enklare att följa med strömmen. Problemet är att valen inte alltid är så uppenbara och synliga. Jag tycker det kan vara svårt att hitta rättvisemärkta och miljövänliga produkter eftersom jag inte vet vad som finns. Mina gamla vanliga produkter är jag van vid och jag vet var jag hittar dem, men nu måste jag kolla hemsidor och leta bland affärshyllorna i hopp om att hitta dem. KRAVs hemsida listar visserligen en mängd produkter, men inte var de kan inhandlas. Rättvisemärkt har ett i min smak överskådligare produktlista (utan underkategorier man ska klicka sig igenom) och de har även en trevlig karta som kan leda en till affärerna, men det är fortfarande ett osäkert kort att försöka hitta en specifik produkt när man väl står där bland all gångarna i affären. Sen jag startade bloggen har jag insett hur djupt i detaljer det går att sjunka - att göra alla val rätt är som att i strömmen försöka lyfta på varenda liten sten och se om något av det rätta ligger inunder. Jag ska istället försöka simma lite med strömmen och ta tag i det som dyker upp i min väg. Jag ska försöka tänka på mitt top-10-tips nr 4 och byta ut produkter jag använder ofta - det ger mest inverkan med minst ansträngning.

Inga kommentarer: