Funderingar kring chokladproducentens ansvar

Ett tag efter att jag startade bloggen, mailade jag Kraft Foods och frågade om vad de gör för att se till att mina Marabou-chokladkakor inte utnyttjade dem som plockar kakaon som de görs av.


När jag först fick det långa svaret på mina frågor om hur chokladtillverkaren Kraft Foods fördelade chokladbudgeten och vad man gjorde för att motverka barnarbete... behövde jag en flera veckor lång andhämtningspaus. Nu när jag hämtat andan och försökt få ordning i vad som egentligen stod i mailet, alla bifogade filer och hänvisad länk till World Cocao Foundation, så tycker jag det är många bra projekt Kraft Foods är involverat i, men jag tycker att för lite görs. Jag får känslan "men det var ju inte mitt fel" av det hela.

Följande är jag kritisk mot när det gäller chokladtillverkarens ursäkter:


  • Om man nu verkligen är emot åtminstone en del barnarbete (bara det värsta), är det inte bättre att betala föräldrarna tillräckligt så att de har råd att låta barnen gå i skolan istället för att handskas med machete och bekämpningsmedel? (Ni som tror att kakaobönor är små frön på en liten buske, kan tänka om. Bönorna finns i en frukt, stor som ett spädbarn, högt uppe i ett träd.)

  • Det är svårt att inte vara sarkastisk med nästa kritik, som rör spårbarheten. "Vi vet inte varifrån våra bönor egentligen kommer ifrån. Det finns så många gårdar. Hur ska vi veta om de som arbetar där har det bra?" Jag har ett tips och väljer att applicera det på Ghana som är världens näststörsta kakaoexportör och det första landet att certifieras: Skicka 5000 stämplar till Ghanas kakaoexportörer. Låt dem dela ut stämplarna till de 5000 kakaogårdar de delar mellan sig, mot uppskrivning av huvudbondens namn och adress på en lista. Ta kopior, lägg i kuvert, sätt på frimärke (jag kan betala portot) och skicka tillbaka listorna till chokladtillverkarna. När sen alla kakao packas om, från dessa "ospårbara säckar" som nu har en stämplad siffra på sig (1-5000), till de anonyma lådorna på kakao-börsen i New York, så kan de tömda men stämplade säckarna läggas överst i lådan. Violá! När chokladtillverkaren får sin kakao kan han/hon kolla av numret på säckarna mot sin lista (som han/hon fått portot betalt på) och helt plötsligt är 1/6 av världens kakaoproduktion spårbar!

  • En till grej om spårbarheten. Om man som Kraft Foods köper huvudsakligen från Elfenbenskusten, spelar det egentligen någon roll exakt vilka bönder man säkrar arbetsförhållandena hos... är inte oddsen stor att man får någon böna från de flesta av gårdarna genom åren som går? Nu gör Kraft Foods insatser i just Elfenbenskusten. Bra! Men skyll inte på spårbarheten när det inte går att garantera att barnarbete inte används.




Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: