Kretsloppssamhället och frösådd

Idag är jag trädgårdsmästare här hemma och har vågat mig ut efter följderna av regnkaoset här i sydvästra Skåne. Trots att det skvalpade om fötterna när jag gick ut i gräsmattan häromdagen, så har blommorna klarat sig bra. Grannens trädgård i sluttningen däremot förvandlades under en dag till en liten lokal insjö där bara björken stack upp.

I våras sådde jag några sommarblommor och untyttjade ett tips från min syster (efter att ha beklagat mig för priserna på så-krukorna). Till vänster har de ekologiska äggen fått ge plats till små blombebisar någonstans där i jorden. Till höger har jag använt en kiwi-förpackning som redan har lämpliga avrinningshål i botten.

Båda alternativ har fungerat, men äggkartongen fick något svart mögelangrepp (vilket mina köpkrukor som inte var i plast också fick), dock var det bara på utsidan och de små blommorna påverkades inte. Fröna i kiwiförackningen var några segdragna aklejor som jag fortfarande går och väntar på.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: