Mer om paraben som konservering

Paraben som skydd mot bakterier och mögel

Paraben är en grupp konserveringsmedel som används i mat, läkemedel och kosmetika. Olika parabener skyddar mot olika bakterier och mögel, därför tillsätts ofta flera parabener i samma produkt. Däremot används ofta konserveringsmedel i fler kombinationer än nödvändigt, eftersom vissa är fettlösliga och vissa vattenlösliga och om produkten man ska konservera bara består av huduvsakligen fett eller vatten, så behövs bara ena sorten konserveringen.


Är paraben skadligt?

Vanligast i kosmetika är propyl- och metylparaben. Metylparaben lagras inte i kroppen, och det verkar inte propylparaben göra heller. Bland de övrig parabenerna bör du undvika butylparaben som kan lagras i kroppen, medan etylparaben är okej. Butylparaben är också den giftigaste av de fyra nämna parabenerna, och så har den störst östrogen inverkan. (Men tester på fiskar visar att mer än 50 mg/kilo butylparaben behövs för att lyckas påverka och människor får i sig 4-6mg/kilo.) Alla parabener kan inverka på könshormoner och fler studier får visa om paraben i deoderanter kan orsaka bröstcancer.

Parabener är godkända som Bra Miljöval, med undantag för butylparaben p.g.a. att den kan lagras i människors fettvävnad. Normalt bryter kroppen ner paraben och vi kissar ut resterna. Paraben tycks inte komma ut i naturen och orsaka skada på miljön.


Mitt ställningstagande

När jag har läst rapporten som sammanställer forskningen kring paraben, så känner jag mig inte så orolig. Jag väljer framöver att undvika: butylparaben överlag och paraben i deoderanter. Methyl- och ethylparaben är de som är bäst, även om det är methylparaben som hittats i bröstcancertumörer.


Butylparaben
En sökning i SkinDeep visar att flera av de mer "naturliga" märkena är flitiga användare av Butylparaben! The Body Shop har hela 69 produkter (och är inte ett märke med lågriskingredienser över huvud taget). Hos Dermalogica innehåller var tionde produkt butylparaben.


Läs mer:

2 kommentarer:

Bett R World sa...

Jag vill bara tillägga en sak angående lagring i kroppen och möjlig cancerrisk. Även det fettlösliga A-vitaminet, som är livsnödvändigt, lagras i kroppen, och studier har kopplat ett stort intag (genom födan, ej bara tillskott) till cancer.

Så för mycket av allt, även det kroppen behöver, är en risk. Därför är jag inte så alarmerad över den möjliga cancerkopplingen av paraben.

Anonym sa...

Hej !

Intressant inlägg måste jag säga men jag undrar vart har då fått all fakta ifrån? Vart kan man hitta det?

mvh cicci