En "bättre värld" - November

Normalt så brukar jag rapportera om det jag gjort bra under månaden, för att hålla modet uppe och kanske inspirera andra. Men nu när det är dags för den nästsista månadsrapporten, och jag inte gjort så mycket för en bättre värld, så tänkte jag istället att det fick bli en syndares lista. En lista som jag kan återkomma till om jag vill rätta upp i leden.

  • En och annan choklad har slunkit ner från Marabou.
  • Fortfarande har jag inte köpt en effektmätare för elen som Lucas.
  • Många långa bad.
  • Sambons smygköp av icke-eko-reko-snabb-kaffe (och försök till att dölja detta genom att hälla över till gamla burken - skulle inte tro det)
  • Vi har köpt pepparkakor på plastburk - men jag letade efter kartongförpackning.
  • Inte orkat laga lillans overall och vantar... än.
  • Låtit verktyg ligga ute och börja rosta.
  • Inte tagit in parasollen, som knäckts nu.
  • Har fortfarande glödlampor kvar som bör bytas till energisnåla (men över vintern gör det inget eftersom extraelen de drar blir värme som ändå behövs).
  • Kom inte på någon bra egen variant på Thanksgiving för att lyfta upp tacksamhet för det alla har gjort för vår familj i år. Någon som har idéer?

Åtgärder:

  1. Ge bort eko-rekochoklad vid julbesöken istället för Aladdin.
  2. Önska mig effektmätare i julklapp.
  3. Undersöka hur man kan ta till vara värmen i badvattnet för nya huset.
  4. Besöka Coop oftare eller fylla på ordentligt med ekoreko-varor som saknas i vår ICA-affär.
  5. Skriva lapp om att jag ska laga lillans overall, så jag kommer ihåg att göra det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du är värd en klapp på axeln iallfall, trots din "en syndares lista".

Jag erkänner att jag fortfarande köper icke ekologiskt snabbkaffe.

Du har inspirerat mig till att tag i fonder o ppm tjosan. Tog fram stora lådan där alla papper ligger och letade upp allt som hade med pension att göra. Som bonus fick jag slängt en hel del papper som inte behöver sparas längre. Inte nog med det jag fortsatte sedan i kartongerna i källaren märkta "bra o ha papper"

Nu ska jag in och byta mina ppm grejer till etiska fonder. Tack för din länk i bloggen - det underlättar.

Resten av papperna ska beskådas till helgen av "syster ekonom" för att utröna om det är något jag kan ändra på.

/Who

hemmamamman sa...

Tänkte komma med ett förslag som jag lagt in på in blogg som du kanske vill nämna i din också.
I år delas 5,5 miljoner telefonkataloger ut. Rätt onödigt?
Telefonkatalogen belastar miljön på onödigt sätt var det gäller transporter, och papper. (0,7% av Sveriges förbrukning) Tänk på alla träd som sparas.
Jag rekommenderar att du avbeställer katalogen. Ta 1 minut av din tid och du gör en insats för miljön !
2007 var det enbart 3500 personer som avbeställde telefonkatalogerna, Låt det bli 1 miljon nästa år.

Länk: http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning/

Ann-Christin sa...

"Sambons smygköp av icke-eko-reko-snabb-kaffe (och försök till att dölja detta genom att hälla över till gamla burken - skulle inte tro det)" - dagens skratt! Jag har fått maken att ialla fall acceptera Zoega Hacienda här hemma.

Bett R World sa...

Vad bra att man kan avboka telefonkatalogen nu! Tack, för tipset och klart att jag lägger upp länken.

Och who - jag är jätteglad att du tagit tag i fondbytena, för trots svartpellarnas syn på att man inte kan påverka bolagen så mycket, så blir det ju mindre sant ju fler som gör det. ABN Amros fonder går bra och de har en Brasiliansk etisk fond och en Clean tech, men även i de andra fonderna har de en uttalad policy att inverka på bolagen de har aktier i.