Swedwatch rekommenderar: om kaffe

Swedwatch har undersökt förhållandena för kaffebönderna och den miljöfarliga aspekten av odlingar där giftiga och ibland förbjudna bekämpningsmedel används med stora hälsorisker för framförallt dem som arbetar i fälten, men som även kan innbära otrevligheter för alla kaffedrickare. Texten nedan är ett sammandrag av samtliga rekommendationer i rapporten. Ibland undrar man hopplöst: "men vad kan man egentligen göra åt problemet? är det inte omöjligt att lösa". Jag tycker rekommendationerna är väldigt konkreta och i allra högsta grad möjliga att göra något åt, så jag blev glad när jag läste dem - det var en kontrast till alla beskrivningar om dåliga arbetsförhållanden och fattigdom i världen. Vi dricker mycket kaffe. Vi kan påverka.

Rekommendationer till kaffeföretagen

  • Importörerna ska betala skäliga priser för kaffet de köper in och därefter kräva att kaffebönderna får rimliga löner.
  • Kaffeföretagen bör agera för att Brasilien och andra kaffeproducerande länder skriver under ILO:s konvention 184 för att skydda lantarbetares hälsa och säkerhet.
  • Kaffeföretagen bör samarbeta med relevanta myndigheter, fackförbund och organisationer som redan besitter kunskap om de brister och möjligheter som nns och som redan arbetar med att förbättra förhållandena på kaffeodlingarna. Stickprovsundersökningar där även anställda intervjuas bör göras av
    en tredje part i hela kedjan.
  • Kaffeföretagen måste se till att allt kaffe som importeras till Sverige är producerat
    i enlighet med nationell och internationell miljölagstiftning.
  • Rättvisemärkt och KRAV-märkt kaffe bör ingå i de olika varumärkenas utbud. Kraft Foods bör introducera kaffe som produceras och märks enligt både KRAV:s
    och Rättvisemärkts regler.
  • Spårbarhet och öppenhet - Nestlé och Kraft Foods har nekat SwedWatch uppgifter om vilka exportörer de köper sitt kaffe från. De vet ofta inte heller vilka odlare som har producerat det kaffe de importerar. Företagen har ett ansvar att ta reda på detta. Allmänheten har rätt att veta varifrån kaffet kommer.

Rekommendationer till livsmedelskedjorna och kaféerna
  • Livsmedelskedjor och kaféer bör kräva att kaffeföretagen redovisar hur de garanterar sociala rättigheter och miljömässig hållbarhet.
  • Försäljning av KRAV- och Rättvisemärkt kaffe bör främjas.

Rekommendationer till konsumenterna

  • Genom att ställa frågor i butiker, på kaféer och restauranger, samt efterfråga KRAV- och Rättvisemärkt kaffe, har konsumenter i Sverige stor makt att påverka kaffeföretagen och således förhållandena i produktionen.

Läs även:



Se filmen Black Gold:

Se filmen om kaffearbetarna i Etiopien

som efter en dags arbete vid bandet för kaffebönsorteringen

har tjänat mindre än en halv dollar!

Black Gold Movie

Inga kommentarer: