Utmaningen v. 7-8: Besök en Världsbutik

Din utmaning denna gång blir att under tiden 12 - 25 februari besöka en Världsbutik och undersöka utbudet av rättvisa livsmedel. Finns det någon vara som du använder? Byt då ut den varan eller flera mot en rättvist producerad produkt, så att arbetarna i botten av produktionskedjan får drägligare arbetsförhållanden. Leta efter märket på bilden till vänster och gärna i kombination med KRAV-märket, så att varan är snäll mot miljön också! Tänk på att störst skillnad gör du när du byter ut en produkt som du konsumerar mycket av, som exempelvis kaffe eller te. Läs mer om detta i mina top-10-mål för en bättre värld, nummer 4 på listan.

Om du inte har en Världsbutik nära dig, så besök coop eller en av de andra affärerna som du kan hitta på Sverige-kartan genom länkarna nedan.

Hitta din närmaste Världsbutik och övriga affärer som har rättvisemärkta varor i sitt sortiment här:




Läs om rättvisa produkter i Världsbutiken eller i din vanliga livsmedelsaffär som ICA, COOP, Hemköp, Vi, Willys och Netto:

Test av rättvisa produkter:

  • Te - coop har ett te som är både rättvist och ekologiskt för inte ens en tia för 20 påsar!

  • Kaffe - rättvist kaffe kostar cirka 15 kronor mer per kilo på ICA, läs mer om hur rättvist kaffe inverkar på världen i klotets inlägg om testat kaffe. Dricker du tre koppar om dagen, eller 9 kg kaffe om året, så blir det ett rättvist kaffe drygt 10 öre dyrare per kopp! Läs även klotets inlägg som sammanfattar Swedwatchs kafferekommendationer till producenterna, konsumenterna och affär- och restaurangbranschen.

  • Choklad - det finns massor att välja emellan. Dyrare än den vanliga chokladkakan, men kanske du inte köper så ofta om du lovar dig själv att bara köpa rättvisemärkt choklad.

Läs mer om rättvisemärkningens innebörd:

När du utfört utmaningen, inom tidsramen eller senare, så lägg in en kommentar eller maila mig, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade (om du inte redan är med där förstås)! Tillsammans förändrar vi världen, bit för bit.

5 kommentarer:

Anonym sa...

har just hittat hit. Fantastiska tankar. Jag tror att du kan påverka många! Ska definitivt kolla upp fair trade.

Ann-Christin sa...

Jag är tillbaka efter min paus och hänger genast på nästa utmaning. Efter förra superutmaningen är jag redo för vad som helst!

Anonym sa...

Den här utmaningen antar jag utan problem. Är det närmaste stammis på Världsbutiken numera. Brukar köpa ekologisk och rättvisemärkt choklad. Eguale mjölkchoklad eller Mascao. Köper också Eguale extra mörk, som tyvärr inte är ekologisk men väldigt god. Sen köper jag alltid deras ananas som är rättvisemärkt. Popcorn, fikon och kaffe är också sånt som brukar följa med hem ibland. För mig är det viktigt att vara rättvis emot alla. Både människor, djur och natur. Då är det bara ekologiska rättvisemärkt-produkter som gäller som framställts utan kemisk konstgödsel och bekämpningsmedel.

Här kan du hitta min standard inköpslista på Världsbutiken.

Anonym sa...

Jag antar den. Besökte Ljusdals trevliga världsbutik (Solhuset) i måndags med barnen, som köpte fair trade mössa och vantar + skrivbok + G&B-choklad som födelsedagspresent till mamma. Därtill ett paket No Egg.

Ann-Christin sa...

Så nära... Jag handlade på ICA focus igår, en rättvisemärkt butik men väl där GLÖMDE jag att handla något rättvisemärkt. Däremot köpte jag KRAV citroner, alltid nåt... Jag var tvungen att kolla om mina nya favoritsnacks, rostade kikärtor från Chic nuts var rättvisemärkta men inte. Däremot är de nyttiga, lågt GI, inga konserveringsmedel, inga GMO samt försvinnande goda...