Kvartalsrapport på Bett.R.World-projektet

Bett.R.World-projektets mål

Mars är slut och jag får se mina världsbättringar i vitögat. Hur har det gått med mitt Bett.R.World-projekt så här långt? Kan jag bocka av några mål för [ * En Bättre Värld 2007 * ]?

Mål 2007 - Bidra till ett sammanknutet samhälle
Skriva upp olika sätt som jag kan påverka andra till att bidra till en bättre värld.


Mål 2007 - Kultivera enkelhetens lag
Köpa färre kläder.


Mål 2007 - Bidra till ekologisk bevaring
Hitta rengöringsprodukter som är bra miljöval.


Mål 2007 - Bidra till ekonomisk rättvisa
Ge gåvor till organisationer - 600 kr/månad.


Jag har alltså bockat av 4 mål bland fyra av de sju kriterierna för en bättre värld. Totalt har jag 20 mål, så det saknas en liten bock för att ha klarat en fjärdedel under detta första kvartal som gått. Men solen skiner och jag är nöjd. Flera av de andra målen är ju också på gång. Exempelvis har hittat hur jag kan investera 30.000 kronor i microlån... jag ska bara fixa pengarna också! Och att köpa och sälja begagnat är jag också i färd med att förbereda. Likaså har jag läst på om olika företag för att förbereda vilka som jag tycker missköter sig etiskt och miljömässigt - och alltså inte förtjänar de pengar jag inte ska investera i microlån.


På bloggfronten

Och hur är framgångarna på bloggfronten då? Läser någon det jag skriver? Lyckas jag inspirera några andra med mitt Bett.R.World-projekt?

Här är lite statistik:

Klotet 2007 har legat på topp-10-listan bland de mest länkade miljöbloggarna på bloggportalen nästan hela tiden och nu är min blogg nummer 9 på de mest besökta. 7 personer har blivit utmanade av en eller flera av Klotets utmaningar varje dubbelvecka. (Är du inte en av dem, kanske du hittar en passande utmaning och gör mig glädjen att kvala in dig på listan.)



Min två veckor gamla semi-sanna dagboksblogg "Bett R World BLOGGAR FÖR VÄRLDEN" röner mer blygsamma framgångar och hamnar på placering 41. Men det går sakta uppåt och jag har ju bara fyra inlägg där än så länge.



Anslutningen till "Cyber planetista" är knappast den stora succén som jag hoppas på att denna min lilla månadesgamla bebis ska växa upp och bli. Bara min trognaste utmanare Köpstopps-Anki har nappat på konceptet... men jag vet att ni finns där ute! Ni som bloggar och gör goda saker för miljön... så låt oss andra hitta just Dig!

Har du blivit inspirerad av Bett.R.World-projektet? Har du idéer och synpunkter på mitt bloggande? Finns det någon speciell anledning till att du inte gå med i cyber planetista?

Lägg en liten kommentar!

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

På sistone har det blivit mer teori än praktik, både i blogg och vardag. Inte har vi ätit speciellt lokalt heller. Bättring utlovas.