Bättre investering - del 2

Vilka förberedelser ska jag göra?


Koder

  1. Samla alla koder och inloggningsuppgifter till de konton och depåer där du har dina pengar.
  2. Saknar du någon kod? Beställ ny genast. Min bortslarvade kod till PPM fick jag beställa.


Ska pengarna vara kvar på dina depåer eller inte?

  1. Ta reda på vilket fond-utbud du erbjuds där dina pengar finns. (PPM behöver du inte kolla.) Har du pengarna hos Avanza eller Nordnet där du kan välja fritt? Eller begränsas du till din banks fonder? Det räcker inte med att din bank erbjuder en enda etisk fond om du vill sprida dina risker på olika marknader. Markera i gårdagens lista över dina investeringar om du ska ha kvar pengarna där, eller byta till annan depå. För egen del så måste jag flytta fonddepån från Länsförsäkringar, medan de för Tjänstepensionen erbjuder i alla fall SEBs etiska fond.

  2. Öppna konto hos Nordnet. Till skillnad från Avanza kan du på Nordnet byta mellan fonder samma dag. På Avanza måste du först sälja, vänta några dagar på pengarna och sedan kan du köpa en ny fond - då riskerar du en negativ kursförändring om börsen går upp innan du hinner köpa igen. Du kan flytta över fonder du redan har. Jag väljer föra över Avanza-fonderna till Nordnet.

Villkor


  1. Ta reda på vilka villkor du har för dina investeringar. Jag är exempelvis förmånskund hos Länsförsäkringar. Så jag måste ta reda på om fonddepån hos Länsförsäkringar (LF) måste vara kvar för att jag ska få vara förmånskund? Om ja - minimerar jag innehavet. Om nej - flyttar jag pengarna till Nordnet eftersom LF inte har någon etisk fond eller planer på det.

Dessa pengar ska jag inte ha kvar där de finns idag p.g.a. att jag inte kan byta göra fondbyten till justare alternativ:

  1. Fonddepån hos Länsförsäkringar.

Förutom depåerna hos Avanza och Nordnet med sina stora utbud, så väljer jag ha kvar mina pensionspengar där de finns:

  1. Tjänstepensionen (ITPK) hos Länsförsäkringar väljer jag att ha kvar för att få vara förmånskund. Beloppet är inte så stort och det finns i alla fall en etisk fond att välja på för tjänstepensionen, till skillnad av fonddepån.
  2. Privat pensionsförsäkring - har jag hos AMF Pension och de verkar syna bolagen de investerar i och har till exempel sålt av Wal-Mart efter att inte ha fått till en dialog. Men det finns bättre alternativ som KPA Pension. Det finns också sämre alternativ - läs inlägget om klusterbomber nedan för att se om du borde byta.

Läs mer:

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant med fördröjningen på Avanza. Ringde dem idag om detta men fick inte tag i någon som visste detta. De kan ju ha ändrat det. Läs gärna om de, enligt mig, bästa kapitalförsäkringarna just nu, Avanza och Nordnet.