Utmaningen v. 47-48: Hur mycket tvättmedel använder du... och alla andra?

Dubbelveckans utmaning, lite sen som vanligt men varför stressa, handlar om en sak vi alla gör. Och vi gör det väldigt ofta. Därför får även en liten förändring en stor effekt. Och ju fler som gör det, desto större effekt. Vad det är som vi gör så ofta? Jo, tvättar våra kläder.

I Bett R Worlds namn, utmanar jag dig till följande:

  1. Ta reda på hur hårt ditt vatten är. (Googla på "hårt vatten" och din stads namn - hittar du inget besked så kolla på din kommuns hemsida). I Södra Sandby som är litet, har vi ändå olika hårdhet på vattnet. I vårt hus har vi mjukt vatten (hårdhet 3-4), medan det är medelhårt på grannvägen. Skriv upp hårdheten på en post-it och sätt på insidan av ditt tvättmedelsskåp.
  2. Välj ett miljövänligt tvättmedel och utan fosfater om du har eget avlopp. Till exempel Hemköps egna märke, Skona eller Fauna som alla klarar sig bra i tvättester.
  3. Kolla hur mycket tvättmedel du ska använda. Läs på ditt tvättmedelspaket hur mycket tvättmedel som behövs.
  4. Skaffa rätt doseringsmått (matsked, halvdeciliter eller från tvättmedelsfabrikanten). Om du byter tvättmedel, kanske du behöver byta mått också.
  5. Tvätta i låga temperaturer. En 60-tvätt drar dubbelt så mycket el som en 40-tvätt. Vissa tvättmedel funkar även i 30 grader.

Läs mer:
Är du ny besökare till min blogg? Lägg en kommentar eller maila mig om du tar dig an utmaningen, så får du en ärofylld plats bland listan på de redan utmanade!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vill tipsa dig om att Hälsokostaffären i Lund på Svartbrödersgatan (mellan Stortorget och Mårtenstorget) har numera massor av ekologiska och miljövänliga krämer, schampoo etc.
Var ett tag sedan jag var där och de har verkligen en massa kul att erbjuda nu.

hemmamamman sa...

Skulle gärna vara med i dina utmaningar, men det känns lite svårt att hinna med alla nu med bara några veckor kvar på året. Men några av dom kan jag säga att vi redan gör. Reklam har vi tackat nej till, vattensparutrustningen har vi allt. jag doserar alltid hälften av vad som står på förpackningen. Tvättar m tvättnötter, använder citronsyra, ättika mm i rengöring. Tack för en verkligen inspirerande blogg. Har läst igenom allt på en dag.

Bett R World sa...

Tack för tipset om Hälsokostaffären! Och hemmamamman: det var verkligen ambitiöst att beta av hela bloggen på en dag. Det räcker med att du antar en av utmaningarna som jag lagt upp under året för att hamna på listan - så länge det är en ny grej du börjar göra...

Anonym sa...

Hej!

Ville bara säga att jag älskar din blogg! Ska kolla igenom utmaningarna igen och anta någon/några (vissa gör jag redan). Kul att läsa här, väldigt inspirerande sida! Ha det bäst och fortsätt med det du gör.

:-)

Ann-Christin sa...

Jag hänger på!

Barnboksbloggen sa...

Jag har antagit utmaningen. Jag har också skrivit om din hemsida och om klimat- och miljöfrågor i allmänhet. Plus att jag har recenserat två böcker: "100 sätt att rädda världen" och "Klimatsmart - din guide till en miljömärkt vardag". Du får gärna kolla igenom min blogg och länka till den. http://bokmamman.blogspot.com