Idag har jag...

I återvinningen: har jag lagt 2 kg! kontoudrag, lönespecifikationer och fakturor från 2001 och framåt.

Vad ska jag med dem till? Jag har sparat med principen bra att ha "i fall att". I fall att vadå?

Buddhismen gör gällande att de materiella ägodelarna, är de som egentligen äger en själv. Jag känner definitivt att mina papper äger mig, och att jag saknar den ro som det skulle innebära att ha kontroll över dem. Hängmappar, pärmar och boxar till trots, så hittar jag inte det jag letar efter och det finns alltid urklipp eller kvitton att sorteras eller sättas in.

Det är precis som om internet aldrig uppfunnits - Framöver ska jag slänga allt post direkt om datan finns tillgängligt på nätet. Dit hör både kontoutdrag och fondtransaktioner (som jag båda kan se på mina nätsidor hos Länsförsäkringar).

Det känns som om mitt liv blivit 2 kilo lättare! Härligt. Och det finns mer på vinden...

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja!!
Det du beskriver känner jag igen så väl och det stämmer så bra. Gick själv igenom en ”slänga allt” period för något år sedan. Eller snarare att utrensningen började för flera år sedan, men toppen på utrensningen var då. Det är en process som tar ganska lång tid. Vilket den ska ta, för om man har för bråttom kan det bli känslomässigt fel. Har du inte provat Tradera.com tidigare så gör det när du kommer till ”fina” presenter som aldrig platsade i ditt liv. Själv har jag sålt halva mitt ”onödiga materiella liv” på Tradera. Sköna extra pengar, men ska väl erkänna att det tar lite tid.

Lycka till med utrensningen!