Semesterbloggning om våra hemmaprojekt: måla huset

Jag funderade en liten stund över om jag skulle ta lite semester från mitt Bett R World-bloggande och blogga lite om våra hemmaprojekt istället. Efter ett besök i färgbutiken och en stunds påtande i trädgården kom jag fram till att jag inte behöver semester från världsbättringen. Våra hus- och trädgårdsprojekt går lätt att kombinera med ett miljötänk.

För att hitta hur man målar huset så miljövänligt som möjligt gick jag in på Svenska Naturskyddsföreningen. Där hittade jag den här texten under rubriken Måla:

"Undvik färger, lacker och tuschpennor med lösningsmedel (lacknafta, thinner, terpentin, xylen, toluen). En första tumregel är att använda vattenbaserad färg inomhus och färg som är tillräckligt hållbar utomhus. För färg inomhus kan du fråga efter EU:s miljömärkning EU-blomman, som blir allt vanligare. Utomhus är slamfärg som Falu rödfärg ett bra alternativ som inte innehåller organiska lösningsmedel. Släng penslarna (som farligt avfall) efter användning så slipper du använda så mycket lacknafta. Penslar som ska användas snart igen kan man stoppa i en tätförslutande plastpåse eller i en burk med vatten. Det fungerar även för penslar med lösningsmedelsfärg."

Nedan sammanfattar jag vad jag kommit fram till att man ska tänka på när man målar om sitt hus:

  1. Använd biologiskt nedbrytbar fasadtvätt istället för klorhaltig algtvätt. Vi köpte Beckers Tarväck fasadtvätt och en rejäl borste i naturmaterial.
  2. Välj vattenbaserad färg.
  3. Köp penslar i naturmaterial. Om du använder färg med lösningsmedel, så släng penslarna istället för att rengöra i lacknafta!
  4. Välj en hållbar färg, så du inte behöver måla så ofta.
  5. Se till att ändträ är skyddat (grundolja/grundmåla) så att det inte drar in fukt, spricker och måste bytas.
  6. Låna verktyg mellan grannarna, t ex färgskrapa eller såg.

Läs mer:



Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

K sa...

Det finns en ekologisk färg som tillverkas i Tyskland. Sök på nätet efter Auro färger, hittade flera företag som säljer. Jag har använt den färgen till väggarna och taket i min butik. Det luktade helt otroligt underbart av färgerna. Finns för både inom- och utomhusbruk.
Gillar dina miljötips. Hoppas många hittar hit och lär sig massor.
Önskar dig en härlig dag!

Ann-Christin sa...

Jag har köpt svannenmärkt färg (vattenbaserad) och penslar som lätt skall kunna återvinnans. Är helt nöjd än så länge.

Bett R World sa...

Jag fick färg med lösningsmedel till fönstren och köpte hem lacknafta till penslarna innan jag läste att det var bättre att slänga. Men jag ska lämna tillbaka den till affären. Tack för tipset om svanenmärkt färg. Det visste jag inte fanns.