Utmaningen v. 29-30: Semesterrensa i frysen!

Om du antog förra utmaningen (Logga vad du slänger), så förfasas du väl just nu över bland annat mängden mat som ditt hushåll slänger varje vecka. Och då kan denna dubbelveckans utmaning komma till pass i förebyggande syfte och som en snabb samvetsrening. Antar du utmaningen ska du se över datummärkningar på din mat och rädda en del paket och burkar från ett sopigt öde genom påhittiga recept.

Har du tur, så har du semester just nu. Det är det perfekta tillfället att rensa i frysen och skafferiet av två anledningar: alla är hemma så maten går undan när alla skol- eller jobbluncher måste ersättas av hem-mat, och har du en frodig trädgård så kanske du vill bereda plats för syltade vinbär eller rabarber i frysen för kommande pajer i höst.

Själv har jag under veckan skrivit upp allt av tveksam hållbarhet framöver på en lista och sen försökt utmana mig själv till rätter där så många matvaror på listan som möjligt åker ner i kastrullen. Det går undan! Frysen är halvtom nu. Här är något av det jag hittade gömt långt där inne i mörka vrår:

Hemmagjord fläderblomssaft i frysen: vilken trevlig överraskning, bara att gå ut och sätta sig på altanen och njuta med ett kallt glas nu när regnmolnen försvunnit från Skåne och jag behöver en paus från fönsterkittskrapningen inför stundande husmålningen.

Frusen majs, kidneybönor, nötfärs och ett öppnat tortillapaket: låter inte det som en mexikansk fullbördad afton?

Ett halvt paket rost-bröd, torkad tomat och frusen getost, eller bog med anannasringar: hur goda varma mackor som helst med lite basilika och peppar till.

Återstår så rödspätta och en fisk som heter något i stil med tapiaka, och så har jag torkade ärter och linser i matskåpet också. Några idéer? Vi får se vad det blir av det här. Nu ska jag i alla fall ut och ät lite krusbärs-jello.


Lägg en kommentar eller maila mig om du är tar dig an utmaningen, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade!

Andra intressanta bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

En utmaning jag redan klarat av, yippee! Vi rensade i frysen under köksrenoveringen men jag hittade inte så mycket spännande tyvärr. Nu är frysen i det närmaste tonm, det ligger några Piggelin och lite frusna örtkryddor och skrmalar bara.