Chokladprovning utan Kraft Foods

Kanske du undrara varför jag gör ett choklad-test utan ekoreko-märkning här på klotet. Då svarar jag dig att målet är att skapa en bättre värld, inte en perfekt. Och det finns bättre företag och det finns sämre företag bland dem som säljer vår choklad. Eftersom jag tänker utesluta Kraft Foods alla chokladsorter ur min varukorg, så tänkte jag att det var på plats att hitta några andra favoriter att ta till när ekoreko-alternativen saknas, men suget på choklad ändå finns. Jag hittade ingen storfavorit bland de mörka sorterna av Fazer, Droste, Lindts och Anthon Bergh, delvis för att jag fick magont och jag tror boven är Lindts smaksattachoklad som kanske innehåller mycket sojalecitin. Här är i alla fall omdömmena från min sambo och mig där jag skriver ut mina betyg i klotets namn och sambons separat (i de fall de skiljer sig åt):

Fazer
Ganska torr och fastnar i tänderna, stark och god kakaosmak.


Betyg:




Droste - röd
Krämig och mild/svag kakaosmak och ganska söt. Sambons betyg 3.

Betyg:

Droste 75% - lila
Bra konsistens, men svag kakaosmak. Sambons betyg 2.

Betyg:


Anthon Berg Ghana 60%
Sötast av alla med mild men god kakaosmak och krisp i.

Betyg:

Anthon Berg Nya Guinea 72%
Hård, söt och mild kakao som nästan smakar vanilj. Sambons betyg: 3.


Betyg:
Anthon Berg Ecuador
Besk, sur, torr choklad som smakar likt Guinness öl i fast form. Vår rekommendation: Undvik till varje pris!
Betyg:

Lindt apelsin/mandel 47%
Krispig och trevligt sötsyrlig. Smälter snabbt i munnen.

Betyg:
Lindt mint 47%
God mintsmak och krämig choklad. Kunde haft lite mer kakao. Sambons betyg: 3.
Betyg:

Lindt Chili 49%
Krämig kakao, skön chilistyrka men ändå söt.
Betyg:

Lindt 70%
Kraftig kakaosmak, lite seg och utan sötma.
Betyg:


Slutsatsen blir att det finns goda alternativ om du vill ha smaksatt choklad och vill du ha ren mörk choklad så kan du välja Droste, Fazer eller Anthon Berghs Nya Guinea. Själv har jag bestämt mig efter detta test att försöka köpa på mig eguale (ekoreko) när jag är på coop och Divine (reko) från Världsbutikerna.

Läs mer i tidigare inlägg på klotet på temat choklad:

Inga kommentarer: