Frågor från läsarna

Jag blev inspirerad av Köpstopps-Anki till att besvara lite hypotetiska frågor baserade på de sökord som fört läsarna hela vägen från Google och till klotet 2007 på slingriga cyber-vägar.


Går man ner i vikt av att koldioxidbanta?

Möjligen om man följer instruktionerna i utmaningen här på klotet och börjar äta mer GI-vänliga och koldioxidsnåla bönor, men om koldioxidbantningen i Ekostaden Malmö ska fungera på din vikt, så får du nog anstränga dig ordentligt och byta ut riktigt många glödlampor till lågenergialternativ varje dag. Bästa rådet om du vill banta utan koldioxid blir att gå (till bussen) eller ta cykeln oftare.


Kan jag köpa aktier i Greenpeace?

Nej, Greenpeace är inget aktiebolag, men om du vill köpa gröna aktier så kan du prova Vestas Wind Systems, som gått upp 124% det senaste året. Tyvärr har jag själv inga pengar där.


Har du numret till integrationsministern?

Ja, faktiskt. Du hittar det i mitt mail till henne om att sluta använda uttrycket "andra generationens invandrare" och börja säga "första generationens svenskar". Vad vill du säga henne?


Kan du rekommendera en miljövänlig trasa?

Prova en microfiberduk och slopa rengöringsmedlen.


Vad kan man använda citronsyra till?

Ett bra sätt att få slut på citronsyran i skafferiet är att städa med den.


Kan du göra lapptäcken?

Nej, jag förstår inte hur du hamnar här på klotet om du vill göra ett lapptäcke, men jag tackar för förtroendet och kan berätta att du inte är ensam om att komma hit "lapptäckesvägen" eftersom det var 3:e vanligaste sökordet. Fast jag har förstås ett inlägg om andra som gör lapptäcken: Ett lapptäcke för världens vatten. Och där hittar ni också en länk till Jenny, som säkert kan det här med lapptäcken mycket bättre än jag.


Samlar du på leksaker från McDonalds?

Nej, absolut inte. Var har du fått det ifrån? Läs "Nej tack, McDonald, mitt barn leker inte med skräp".


Rekommenderar du att äta aladdin-choklad?

Inte egentligen, eftersom jag inte vill köpa choklad från Kraft Foods innan de riktigt anstränger sig för kakaoböndernas och miljöns skull. Jag rekommenderar Divine från Världsbutikerna, eller de mörka chokladkakorna eguale som du kan köpa på coop. Jag har testat en hel del choklad genom mina dagar här på klotet 2007, så läs och låt dig inspireras till mer ekoreko-vänliga chokladinköp i min Tips och Test-kategori.

Inga kommentarer: