Bett R World som skeptiker: Etanol - ska det förbjudas?
Sanning och lögn
I ett tidigare inlägg har jag letat efter stöd för två myter kring etanolen:
- Myt 1: Framställningen av etanol orsakar så mycket koldioxidutsläpp att bensin är lika miljövänligt.
- Myt 2: Matpriserna ökar till följd av den ökade etanolförbrukningen.
En av dem är sann och den andra falsk, se vilken i inlägget - Bett R World som skeptiker: Etanol - hur bra bränsle är det?
Etanolförbud
Nu ställer sig Jordens Vänner och Birger Schlaug emot etanol som bilbränsle. Jordens Vänner motiverar ett etanolförbud med ovan två myter, samt en tredje punkt där de anser att jorden inte räcker till för att odla både mat och bränsle. Lösningen ska vara att minska på trafiken.
Jag tror själv inte att etanol kommer att bli "the solution". Men det innebär inte att det kan vara en del av lösningen på vägen till ännu mindre koldioxidalstrande lösningar. Däremot talar följande punkter emot resonemanget som Jordens Vänner och Schlaug för:
- Etanol är och kommer inte att vara det enda alternativet till bensin - vi har biogas, el, fuel-cell-teknologin och vätgas.
- Teknologin är inte konstant - den utvecklas! Det kommer vårt framtida bränsle också att göra. (Alla världens bilar kommer aldrig att kräva mark för att odla etanolen.)
- Framöver riktar man in sig på att producera etanol genom cellulosa istället för matgrödor.
- Visst ska vi räkna koldioxid i hela kedjan. Men. Även vid beräkningarna av bensinens koldioxidutsläpp måste hänsyn tas till utvinning av olja, framställning av bensin och transporten till våra mackar! Sen kan vi jämföra.
- Etanol produceras även i exempelvis USA och Frankrike... och Sverige, inte bara av fattiga länder där majsen blir dyrare.
- Finns inga dåliga arbetsförhållanden på oljefälten? Eller på de fält som odlar grödor till att föda mänskligheten? (Detta är en viktig, men annan fråga och har inte så mycket med just etanolodlingarna att göra.)
- En minskad trafik, skulle kräva stora förändringar i samhällsstrukturen - alla arbetar i eller nära bostaden, får maten hemkörd kollektivt, tågbanor byggs ut till vansinne - så stora förändringar att det förmodligen går snabbare med att ta fram ett nytt bränsle, det efter etanolen.
- I utvecklingsländerna kommer trafiken bara att öka, med Kina i täten och tätbefolkade länder som Indien kort därefter. Ska vi satsa på mindre trafik i Sverige... eller ska vi hitta bättre bränslen för alla länders bilar?
- I Sydamerika har tortillan visserligen blivit dyrare, men 40 procent av tankningarna görs med etanol av Brasiliens bilister.
I Göteborgs-Posten ställer Jordens Vänner flera krav som är vettiga att ha med sig i etanoldebatten, men att påstå att de är grund för ett etanol-förbud är orimligt.
PS. Jag kör själv en etanoldriven Ford Focus Flexifuel, rekommenderar bilen varmt, och tänker ha den riktigt, riktigt länge. Så länge att familjens nästa bil med stor sannolikhet kan vara utan förbränningsmotorn. DS.
Läs mer:
- Sveriges BioFuel Region - alternativ etanol på cellulosa i ett I-land utan risk för högre majspriser och under helt hyfsade arbetsförhållanden.
- 20 myter om etanol från Bio Alcohol Fuel Foundation - bedöm själv. Även här pratar sajten, som uppenbarligen gillar etanol, om vätgas som nästa naturliga steg.
7 kommentarer:
Angående pkt 7-8:
Jag håller med om att förbjuda utveckling/användande av något som är i utveckling inte är någon bra idé. Dock tror jag på att vi kan satsa på både biobränslen och minskad konsumtion av transporter samtidigt.
Bilar för med sig en massa andra problem som gör att de måste fasas ut långsiktigt. Buller, olyckor, kräver asfalt (som görs av olja!) vilket minskar landareal för att odla på, energiineffektiva, osv, osv. Vi borde alla göra som de gjort i Gröningen:
http://www.monocle.com/sections/affairs/Magazine-Articles/Two-wheels-good---Groningen/
Att ställa om vissa städer till mer kollektivtrafik och cykel fungerar alltså utmärkt. Bilar kan sedan fungera utmärkt på landsbygden.
Så svaret bli, vi skall satsa på mindre trafik i Sverige OCH utveckla biobränslen/bilar och inte enbart etanol.
Ja, J. Jansson, bra svar! Jag håller med dig helt och hållet. Mycket kan göras i städerna för att minska trafiken för dem som bor där. Tyvärr kan jag inte läsa hela artikeln i Monocle, men cykel är ju inte bara bra för den minskade koldioxiden, utan även andra skadligheter i bilavgaserna samt buller försvinner. Mångfald är ofta den bästa lösningen.
När jag var i Nederländerna första gången trodde jag att de cyklade omkring på hyrcyklar, för av någon anledning såg nästan alla cyklar likadanan ut - svarta och bastanta.
Nu ska jag läsa din recension av Mark Lynas böcker.
Jag sökte i Google och fann faktiskt en pdf på artikeln som jag reffar ovan. Den finns alltså här, men jag har inte lagt ut den utan bara hittat (vet inte hur länge den kommer att funka):
http://www.podilates.gr/files/TwoWheelsGood.pdf (pdf)
Hyrcyklar är också en bra idé, men jag läste att det funkat dåligt i Stockholm.
Nej, jag har inte krävt att etanol förbjuds. Däremot delar jag Miljöförbundets Jordens Vänners syn på att etanol utgör ett argument för många att fortsätta med dagens livsstil rakt av. Etanol fyller sin funktion, som ett av många alternativ. Andra alternativ - och annan teknik - är mer intressanta.
Nu blev jag inspirerad att skriva om cykling i Lund, som också är en cykelrik universitetsstad, men personligen tycker jag att det är dåligt med att cyklingen till stor del får ske utan cykelvägar.
Birger! Forskning vid Handelshögskolan visar att "miljöbilsägare" har en svagare bilvana än andra bilägare (ännu ej publicerat vetenskapligt, men det kommer...).
Det talar för att etanol/miljöbil är rätt väg att gå. Det finns alltså inget som tyder på att miljöbilsägare fortsätter med en ohållbar livsstil. Tvärtom, tror jag de är de som är mest öppna för att ändra den. Därmed är etanolbilen ett första steg i avveckligen av bilvanan (där det går).
Jag kan bara hålla med vad studien som ska publiceras visar: att köpa etanolbil var första steget till ett mer miljövänligt liv och sambon cyklar till jobbet medan jag varvar mellan bil och buss. Vi promenerar 8 av 10 gånger till affären och lastar varorna på barnvagnen när vi går hem.
Miljöbilägarna är nog grönare än medel-Svensson, men säkerligen är det så att de som är ute först efter en miljöbil tänker grönt, och allteftersom fler kommer till så kan miljöintresset vara svagare och Birgers synpunkt om att livsstilen bibehålls bli allt sannare.
Oavsett om man kör lika ofta som vanligt, så är etanol ett steg i rätt riktning: mindre koldioxid (även på majs där vinsten är minst), mindre toxiska avgaser och en förnyelsebar källa.
Bara för att man inte är i mål när det gäller det bästa drivmedlet, så ska vi väl inte behöva stå stilla i utvecklingen?
Skicka en kommentar