I badrummet

I badrummets hyllor och skrymslen ryms en hel del förbrukningsvaror. Och ett av mina tio bästa världsbättringstips är att först och främst ersätta det man köper ofta med bättre alternativ. Har du redan tagit tag i återvinning av förpackningar och bytt till miljövänliga rengöringsprodukter, så kan det vara dags att se över badrummet också. Om vi börjar med tandborstningen, så finns det idag tandborstar av återanvänd plast som företaget Recycline tillverkar; de gör även rakhyvlar. När det gäller tandkräm så är det viktigaste att undvika det miljöfarliga bakteriedödande ämnet Triclosan som finns i Colgate Total. NatureMoms skriver om Triclosan och färgämnen som tillsätts i barntandkräm och på GreenOptions hittar du några naturligare alternativ. Men min hållning är att det även bland de vanliga tandkrämerna finns fullgoda alternativ och att det räcker med att kolla upp hälsoriskerna på SkindDeep (läs mer i Naturens tandkräm åker ut). Vad gäller "fluor" eller "not to fluor" så är min hållning att de eventuella riskerna med fluor är små och tveksamma (har kollat upp lite) att fördelarna överväger och till dottern köper jag bara barntandkräm med en mindre mängd. Om du vet med dig att kranvattnet innehåller mycket fluor, så skulle det i så fall vara ett skäl att välja tandkräm utan.

Tvålen kör vi änglamark bade för händerna och kroppen - deras fasta tvål är riktigt bra och då spar du på plastförpackningen. Men det finns även andra miljövänliga alternativ. Schampo har jag fått en del tips på som jag ska prova under jakten efter en miljö- och hälsovänlig favorit som funkar på mitt fina hår som lätt blir fett.

Toalettpapper finns det gott om alternativ som är miljömärkta och av återvunnet papper. Jag gillar änglamarks kompakta toapapper. Eftersom det mesta är miljömärkt, så är ytterligare ett kriterie att välja sitt dassapapir utifrån att det är hårt rullat på rullen, för då minskar det i storlek och transporten blir mycket effektivare och koldioxiden färre. Att tänka lokalt med toapapper tror jag är svårt och sista jag kollade tillverkades änglamarks i en f.d. öststat men eftersom jag bor i Skåne, så är det närmare dit för mig än till Norrlands skogar. Sen fraktas pappret säkert till ett par centrallager i alla fall innan det körs ut till affärerna, så vägsträckan är ett osäkert kort.

Både ICA, Coop och Apoteket säljer mensskydd som är Svanmärkta. På bilden är Natracare som var först ut med tamponger i ekologisk bomull och de säljs bl.a. på ICA. Vad jag kan utröna så består coops egna tamponger inte av bomull, utan av cellulosa från trä (viskos). Bindor av cellulosa är blekta för att kunna absorbera bättre, men idag används ett miljövänligare ämne. Plasten, som ska förhindra läckage, bildar koldioxid och vatten när den förbränns.

Och vill du piffa upp ditt badrum med nya handdukar och inte hittar handdukar i bambu, så kan du ta en titt på Jysk och kolla deras rättvisemärkta handdukar i ekologisk bomull.


Läs mer:

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köper också Änglamarks kompakta toapapper. Det känns som det bästa alternativet av vad som finns att välja på i affären. Dock undrar jag vad tusan man bleker pappert för!? Känns inte särskilt miljövänligt.

Bett R World sa...

Jag har faktiskt frågat coop om blekningen, men inte fått något svar. Jag misstänker att det kan vara för att öka absorbtionsförmågan och inte bara för utseendets skull.

Anonym sa...

Bland mensskydd nämner du inte Mooncups eller mera prosaiskt menskoppar som ett vettigt och hållbart alternativ. Läs mera på www.amandasintima.se. claesh

Ann-Christin sa...

När jag har använt upp alla mensskydd som jag har fått från min mor som jobbar på SCA ( och gör libresse m.m) skall jag prova natracare. Fast då (om typ 5 år) kanske det finns lite fler alternativ ;-D

Anonym sa...

Då det gäller blekning av mensprodukter är den viktig för en bra absorptionsförmåga. Blekningen i sig renar materialen också. Det finns en enda blekmetod som är helt klorfri. Den heter TCF (totallly Chlorine Free) och är en blekning genom en vatte-syre-process som är helt oskadlig för människor och miljö - den orsakar inga dioxiner. Natracare är ett av de få märkena i världen idag som bleker med TFC och som har ekologiska och biologiskt nedrytbara material i stället för de syntetmaterial och plaster som är billiga med vanligast i tamponger, bindor och trosskydd.

Bett R World sa...

Vad bra att du förklarade hur det ligger till med blekningen, Lisbeth! Jag ska hålla utkik efter TFC i fortsättningen.