3 timmar bil eller 1kg biff?

Vi äter 43 kilo kött på ett år. Aftonbladet räknar: "För varje kilo producerat kött skapas växthusgaser motsvarande 36,4 kilo koldioxid. Därutöver släpps stora mängder gödningsmedel ut. Totalt motsvarar det utsläppen från 25 mils bilåkning".


Vi låter oftast bilen stå den mil det tar för sambon och mig att ta oss till jobbet - jag tar bussen och han cyklar. Kött äter vi, men jag försöker dryga ut med storkok av ärtsoppa eller en soppa på blandade bönor och stark korv skivad i. På så vis får vi i oss protein men med mindre koldioxidutsläpp. Jag försöker få in mer frukt och grönt, men jag tror det blir på bekostnad av mackor istället för kött. Fortfarande har jag svårt att smälta, att köttfärsen och steken är sådana miljöbovar... vill inte riktigt tro det.

Oftast är det bättre att äta kött som fått beta fritt, vilket ekologiska får och kor har gjort. Även om de kommer från andra sidan jordklotet. Den totala mängden energi blir lägre. Men det finns studier som visar att en eko-gris genererar mer växthusgaser: Bett R World som skeptiker: Är ekologiskt bäst för miljön?




Läs mer:

3 kommentarer:

Anonym sa...

När jag läser sådant så blir jag glad för att jag är vegeterian. En positiv sak ur ens naturliga levnadssätt =)

malin sa...

Älg och annat vilt tycker jag man kan äta med gott samvete. Det är ju godast också!

Bett R World sa...

Ja, vilt rekommenderas som relativt koldioxidsnålt för att vara kött. Själv äter jag allt kött och det finns inte krav-märkt i vår butik. Däremot styckar de lokalt kött själva i vår ICA-affär, och man kan se det på förpackningen om det är deras egna klistermärke eller ICAs standard. Vi väljer alltid affärens egna.